Kan je je "meereiskaart" gebruiken als degene, die betaalt geen voordeelurenabonnement heeft?

Degene die een kaartje koopt heeft geen voordeelurenkaart en er reizen 2 personen mee die een meereiskaart hebben kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K

Antwoorden (2)

Hoi, als ik je vraag goed begrijp bedoel je dat er twee mensen een meereiskaart (dus met 40% meereiskorting) kopen, en dan meereizen met iemand die geen abonnement heeft, correct?

Dit is niet de bedoeling, je hebt recht op meereiskorting als een reispartner een kortingsabonnement heeft (daluren, weekvrij, etc.) of een studentenreisproduct.

Ik heb zelf een dalurenabonnement en mag tot 4 mensen mee laten ‘liften’ met mijn 40% korting.

Ik hoop je geholpen te hebben ;)

-Sorry voor dubbele reactie, ik zie dat ik de eerste verkeerd geplaatst had-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gaat over de aanbiedingen van de Spoordeelweken dan mag je met een meereiskaart ook met iemand die geen kortingskaart heeft meereizen. Enige voorwaarden zijn dat de ander een geldig vervoerbewijs heeft, dat je de datum op de meereiskaart hebt ingevuld en dat je incheckt op het station. Jullie mogen geen andere kaartjes uit de Spoordeelaanbiedingen gebruiken. Er mag maar 1 persoon per meereiskaart reizen (dus niet beide dagen tegelijk gebruiken) en per persoon die een meereiskaart gebruikt moet er een betalende reiziger zijn (dus als je met 2 personen een meereiskaart gebruikt moeten er ook 2 mensen zijn met een "gewoon" kaartje).

Als het gaat om samenreiskorting (40% korting op je kaartje door met iemand anders mee te reizen) dan moet je meereizen met iemand die in het bezit is van een kortingskaart. Diegene mag maximaal 3 personen laten meereizen. Dus meereizen door iemand een 100% kaartje te laten kopen en zelf eentje met korting is niet toegestaan.

Overigens moet degene die gratis of met korting reist in alle gevallen (dus met de kaartjes uit de Spoordeelweken en gewone samenreisproducten) altijd het hele traject samen zijn met diegene die het betaalde kaartje / kortingskaart heeft. Het is niet toegestaan om bv van Rotterdam naar Amsterdam samen te reizen en daarna met de meereiskaart of samenreiskorting alleen door te reizen naar Alkmaar. Ook moet je degene met wie je reist kennen, je mag dus niet naar een willekeurig iemand stappen en vragen of je mee mag.