Wat mankeert mijn 4-takt scooter, een Vom Venice?

Hij verloor onder het rijden ineens kracht en viel later uit.
Hij start nu wel maar heeft niet de kracht om vooruit te komen.
Ik vermoed dat ik er niet op tijd olie ingedaan heb.
De scooter maakt een droog ratelend geluid als hij loopt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
4.9K

Het beste antwoord

Meestal is het eerste dat schade oploopt bij oliegebrek bij een viertaktmotor de krukas en wel de verbinding tussen de drijfstang en de krukas, het big-end. Daar gaat de motor enorm van ratelen. Dat er schade is aan je blok is duidelijk en alleen demontage kan aan het licht brengen hoeveel schade je hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bleek achteraf inderdaad het geval te zijn.

Andere antwoorden (1)

Ik schat zo dat de zuigerveren er uit liggen en die liggen nu onderin het carter te rammelen, als je niet uitkijkt slaan de stukken een gat in je carter. Ook is er de mogelijkheid dat de stukken boven op de zuiger liggen en vroeg of laat door je zuiger slaan ( de krachten die vrijkomen zijn enorm) Motor uitelkaar halen en kijken welke schade toegebracht is. Waarschijnlijk een nieuwe zuiger, een nieuwe cilinderkop en mogelijk ook een compleet nieuwe cilinder want een kras in de cilinderwand is niet denkbeeldig
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet waarschijnlijk dat de zuigerveren onder in het carter liggen, ze zouden dan uit de groeven van de zuiger zijn gekomen. Als er al iets met de zuigerveren gebeurd is zitten ze vast in de groeven doordat door oliegebrek de zuiger geklemd heeft in de cilinder. Waarschijnlijker zijn de krukaslagers en de krukas beschadigd.