Hoe plak je een wegenvignet vast?

Zojuist een wegenvignet binnen gekregen van de ANWB en ik wil deze gaan bevestigen, nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit moet doen. Ik weet waar ik het moet plakken, maar wat ik moet loshalen enzovoorts weet ik niet. Wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat hier om een wegenvignet voor Zwitserland

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
16.5K

Het beste antwoord

Je past eerst een keer met de sticker (nog voorzien van het anti-aankleefpapier) aan de binnenkant van de ruit. Dan voel je hoe je het ding daar in de hoek moet houden.
En, belangrijk, je kunt je voorstellen dat je de sticker totaal verkeer om zou kunnen plakken, ondersteboven of op zijn kant of zo. Of erg scheef! Ik denk dat het feit dat er maar één kleefzijde is in elk geval sowieso voorkomt dat de sticker met de verkeerde zijde tegen de binnenkant van de ruit komt.

Als je de glimmende achterkant van de sticker nu met een klein stukje plakband vastmaakt op een mes, of op de punt van de achterzijde van een taartschep, dan kun je de sticker (die zelf aan de ruitzijde nu nog niet kleeft) mooi achter de ruit bewegen tot je de goede plek gevonden hebt.

Daarna vouw je een klein deel, ongeveer een kwart, van het anti-vastkleefpapier om (zodat het dubbelvouwt tegen de rest van dat papier), aan de hoek die het dichtste bij de hoek van de ruit komt (of bij de spiegel, als je hem daar in de buurt gaat kleven). Dus de hoek ontbloten die het verste van het handvat van die taartschep is.

Nu breng je de sticker met de taartschep netjes bij de goede plek van de ruit en dan duw je met een vinger (of desnoods met een houten pollepel, als je er slecht bij kunt komen) de ontblote klevende hoek vast tegen de ruit. Nu zit de sticker al gedeeltelijk vast.
Daarna moet je de rest van het anti-kleefpapier lostrekken (je kunt trekken aan de omgevouwen hoek, eventueel met behulp van een pincet), en de sticker verder tegen de ruit drukken, waarbij of waarna de punt van de taartschep met het plakbandje los mag. Desnoods laat je het stukje plakband zitten, want als je echt aan de sticker trekt, kan die scheuren (hij is expres zo gemaakt dat hij scheurt als je hem uit de ene auto weg wil halen om hem in een andere auto te plakken!).

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik bedenk net dat het (bij deze sticke om tegen de binnenzijde van de voorruit te plakken) natuurlijk geen echt anti-kleefpapier is, maar een vel doorzichtig plastic, dat eerst gedeeltelijk omgevouwen moet worden en daarna in zijn geheel eraf moet.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super, hartstikke duidelijk en het is me inmiddels gelukt. Ik vond het raar omdat de letters in spiegelbeeld kwamen en daarom had ik de vraag gesteld. Maar door jouw tips heb ik hem hartstikke recht op de voorruit kunnen plakken!

Andere antwoorden (1)

Als het goed is staan er instructies op.
Je plakt de sticker goed zichtbaar op de voorruit, meestal in 1 van de hoeken. Misschien even googlen of er speciale eisen zijn voor het land waar je heen gaat.
Peuter het velletje af van de sticker en plak deze op de binnenkant van de ruit.
Als het goed is is 1 kant doorzichtig en lees je in spiegelbeeld de tekst, dan zit aan de andere kant een (meestal) ondoorzichtig dikker stuk vel wat je er af moet halen.