Waarom bestaat de vluchtstrook markering op de Franse snelwegen uit een onderbroken streep?

Op de Franse snelwegen is de vluchtstrook gescheiden van de rijbaan door middel van een onderbroken streep (ongeveer 25 meter wit - 10 meter asfalt). Misschien is je dit in Frankrijk al een keer opgevallen en zo niet, kijk eens via Google Streetview naar een willekeurige snelweg in Frankrijk. Misschien is dit om verf te besparen? (Scheelt best veel verf op alle snelwegen!) Of om water beter af te voeren? (Maar ja, 10 centimeter is ook al genoeg.) Iemand een andere beredenering?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede vraag, want de kans dat dit overwaait naar België en Nederland is niet onbestaande. De lengte van de strepen is normaal 39 meter met een 13 meter tussenruimte ertussen. Eigenlijk noemt dit in het Frans NIET ligne continu NOCH ligne discontinue, dus is het wellicht wat moeilijk te vinden op internet. De reden is dezelfde als de nieuwe experimentele markeringen soms op de Belgische autostrades op het rechter rijvak en heeft een dubbel doel: 1. mogelijk maken om bij pech als 'uitwijkstrook' te dienen (bestaat niet op ring rond Parijs). 2. aanduiden van afstanden aan te houden door de camions om het veilig te houden bij mist tegen kettingbotsingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100