Waarom bestaat de vluchtstrook markering op de Franse snelwegen uit een onderbroken streep?

Op de Franse snelwegen is de vluchtstrook gescheiden van de rijbaan door middel van een onderbroken streep (ongeveer 25 meter wit - 10 meter asfalt). Misschien is je dit in Frankrijk al een keer opgevallen en zo niet, kijk eens via Google Streetview naar een willekeurige snelweg in Frankrijk. Misschien is dit om verf te besparen? (Scheelt best veel verf op alle snelwegen!) Of om water beter af te voeren? (Maar ja, 10 centimeter is ook al genoeg.) Iemand een andere beredenering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Goede vraag, want de kans dat dit overwaait naar België en Nederland is niet onbestaande.

De lengte van de strepen is normaal 39 meter met een 13 meter tussenruimte ertussen. Eigenlijk noemt dit in het Frans NIET ligne continu NOCH ligne discontinue, dus is het wellicht wat moeilijk te vinden op internet.

De reden is dezelfde als de nieuwe experimentele markeringen soms op de Belgische autostrades op het rechter rijvak en heeft een dubbel doel:

1. mogelijk maken om bij pech als 'uitwijkstrook' te dienen (bestaat niet op ring rond Parijs).
2. aanduiden van afstanden aan te houden door de camions om het veilig te houden bij mist tegen kettingbotsingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De volgafstand is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar om even op je eerste doel in te gaan: de uitwijkstrook kan er zijn zowel met doorgetrokken streep als onderbroken streep, dus daar kan ik niet echt in meegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het feit dat je de vraag zo helder stelt, heb je wellicht gelijk dat de onderbroken streep geen verband houdt met de pechverbredingsstroken. In het verkeersreglement staat inderdaad dat men de witte lijn niet mag doorbreken (is Europese reglementering, ook ondertekend door België naast Frankrijk en die werd/wordt dan omgezet in nationale wetgeving), maar pech is natuurlijk een geval van overmacht. Dus blijft enkel 2. wellicht nog als plausibel over en mag mijn puntje 1. vermoedelijk weg uit mijn nogal snelle antwoord. Dank je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U ook bedankt voor het antwoord en de reactie. Helaas kan ik nog niet stemmen op antwoorden, dus doe ik het zo maar.