Voorrang bij invoegen binnen de bebouwde kom?

Hallo,

De maximum snelheid is 50 km/h. Na de rotonde (2 baans) moet je binnen 50/75 meter invoegen. Als je op de linkerbaan rijd dan heb je zeer geringe tijd om in te voegen. Gas geven kan ook niet omdat je na de 50 meter gelijk een scherpe bocht naar rechts krijgt.

Wie heeft hier nu voorrang? Als ik op de linkerbaan rijd en ik moet invoegen naar de rechterbaan en er rijd een auto naast mij die mij niet wilt laten invoegen, moet ik dan gewoon vol op mijn rem gaan staan? Wie is hier dan fout bij eventuele schade?

Zie hier de situatie: https://www.google.nl/maps/@52.022091,5.166912,3a,75y,38.84h,70.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1sawhlivpq84nsyRvg0Spypg!2e0

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K

Antwoorden (1)

In dergelijke situaties is de hoofdregel dat de invoegende auto voorrang moet geven aan het andere verkeer.

Een bijkomende regel is dat het verkeer op de doorgaande rijbaan het invoegende verkeer de gelegenheid moet geven in te voegen.

Rijd je dus naast elkaar, dan gaat de auto op de doorgaande rijbaan voor (de hoofdregel).

Wanneer de achterwielen van de linker auto naast de voorwielen van de rechter auto rijden, dan wordt van de rechter auto verwacht dat die wat inhoudt, zodat de linker auto de gelegenheid heeft in te voegen (bijkomende regel).

Bij een botsing hangt de aansprakelijkheid dus af van de plekken waar de beide auto's schade hebben opgelopen, want daaraan is te zien hoe de auto's ten opzichte van elkaar reden (naast elkaar, of de ene meer naar voren of naar achteren ten opzichte van de andere).

Toegevoegd na 1 minuut:

Dezelfde regels gelden wanneer de linker rijstrook de doorgaande rijstrook is, en het verkeer dat op de rechter rijstrook rijdt moet invoegen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat het hier nog lastiger maakt is dat het volgens de strepen op de rijbaan om twee aparte rijbanen gaat (wat natuurlijk niet klopt) en niet om een invoegstrook.