Waarom wordt er geen gebruik meer gemaakt van een zeppelin?

En is dat niet veel beter voor het milieu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sinds de Hindenburg heeft het heel lang geduurd voor er weer aan zeppelins werd gedacht. Maar in die tussen tijd zijn snelle grote vliegtuigen gemeen goed geworden en is bulk transport over zee ook veel betrouwbaarder geworden. Er zijn wel ideeën geweest maar die lopen toch allemaal aan tegen dezelfde problemen. Waterstof is bv goedkoop maar brandbaar maar helium is erg duur. Om een grote zeppelin te bouwen heb je ook een heel grote hangaar nodig (menig initiatief om zeppelins nieuw leven in te blazen is alleen al op dat probleem stuk gelopen). Een zeppelin die moet concurreren met grote vliegtuigen zal dat alleen maar kunnen doen door een veel groter vracht volume te kunnen dragen en dan krijg je echt een enorme zeppelin. En hoe groter een zeppelin, hoe zwakker het frame relatief wordt (de sigaar vorm wordt niet in stand gehouden door druk maar door een metalen frame, de helium zit in gas cellen). Ter vergelijking: De Hindenburg had zo'n 50 passagiers en was meer dan 244 meter lang en ging slechts 135 km/h. Dat is nu niet echt meer een effectieve vervoersmethode te noemen. Zo heb ik eens gelezen over een initiatief waarbij een mega zeppelin moest concurreren met de scheepvaart door de lading direct van bedrijfsterreinen op te pikken en op de bestemming weer te laten zakken. Dus rechtstreeks van A naar B. Het idee was aardig maar ik betwijfel of veel gemeenten blij zouden zijn met een ballon die groot genoeg is om een wijk zonder zon te zetten 'eventjes' (zo'n ding heb je niet in een paar minuten op zijn plek) min of meer neerstrijkt om een gewicht op te takelen waarmee je het stadhuis tot puin reduceert als het per ongeluk valt. Om nog maar te zwijgen wat voor een gruwelijk grote hangaar je nodig hebt om zo'n monsterlijk grote zeppelin te bouwen en de enorme hoeveelheden helium je nodig hebt. Daarbij zijn zulke monsterlijke gevallen enorm gevoelig voor wind en om dat veilig te besturen heb je nog steeds forse motoren nodig. Er zijn in het verleden behoorlijk wat dodelijke ongelukken geweest met mensen die zeppelins moesten helpen landen doordat het ding op de wind reageerde en mensen tientallen meters de lucht in trok.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_%2...

Er blijven voortdurend mensen die de Zeppelin nieuw leven willen inblazen. Maar het blijft natuurlijk een onhandig ding dat heel langzaam vliegt en onder veel weersomstandigheden niet kan vliegen.

Ik denk dat de zeppelin in een negatief daglicht is komen te staan na het ongeluk met de Hindenburg in 1937 Toegevoegd na 4 minuten: het is moeilijk om het negatief imago om te draaien naar de positieve kant. Men heeft het een paar keer geprobeert maar er is weinig animo voor omdat het vliegtuig de mens sneller op zijn plaats van bestemming brengt dan de zeppelin

Het is niet winstgevend (genoeg)... Als het een kip was met gouden eieren, dan was de zeppelin wel grootschalig ontwikkeld... Of het beter is voor het milieu, is maar de vraag... Er zit een hoop gas in zo´n zeppelin, Waterstof is te gevaarlijk en Helium te duur...

Ik heb dat ook vaak gedacht, maar de brand van de Hindenburg is een ernstig traumatiserende gebeurtenis geweest. Toch heb ik niet zo lang geleden gelezen dat er weer eentje is ontwikkeld. Misschien kan iemand ergens vinden wat ermee is gebeurd. Hij heeft wel een proefvlucht gemaakt.

Door gebruik van de zeppelin wordt de gezondheid van de mensen minder aangetast.

Bronnen:
http://www.histopia.nl/htmschip/g1.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100