Ik heb een VW caddy met aanhanger 2 assige middenasaanhangwagen en weeg totaal 2900 kg mag ik met een B rijbewijs rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
5.3K

Het beste antwoord

Ik ken het gewicht van je VW Caddy en het laadvermogen van de aanhanger niet, die heb je niet verteld, maar met de volgende informatie kun je dan zelf bepalen of het met enkel een B rijbewijs mag:

"Aanhangwagen tot en met 750 kg

Het totaalgewicht van de aanhanger, inclusief laadvermogen, mag niet meer dan 750 kg bedragen.
Aanhangwagen meer dan 750 kg

Er gelden twee voorwaarden wanneer u zonder het E bij B rijbewijs toch een aanhanger mag trekken welke zwaarder is dan 750kg:

De aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer bedragen dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Heeft u een auto van 1.250 kg dan mag u een aanhanger van bijvoorbeeld 1.000 kg trekken en deze nog beladen met 250 kg.
De toegelaten maximum massa (TMM) van de auto en aanhanger, mag niet meer zijn dan 3.500 kg. "

Bron rijksoverheid: mooie tool om uit te zoeken wat jouw auto precies mag trekken. Hoef je alleen nog maar te weten of je aanhanger daaraan voldoet (onder gewichten).

Toegevoegd na 55 seconden:
Het aantal assen is niet relevant. Dat was vroeger misschien zo, maar nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie voor het antwoord ik ga me bekeuring van ruim €300,- maar betalen ik heb altijd gedacht dat ik max 3500 kg mocht wegen.
Ik woog 2900 kg totaal maar ja nogmaals bedankt allemaal.
Met vriendelijke groet, Tuincentrum Rokkeveen

Andere antwoorden (2)

Voor een aanhangwagen tot 750 kg. heb je geen E rijbewijs nodig. Boven de 750 kg. moet je een E rijbewijs hebben. Dus niet alleen het totale gewicht telt, maar ook het afzonderlijke gewicht van de aanhanger is bepalend.
http://www.verkeersschoolblom.nl/110/Rijbewijs_BE_aanhangwagen.html
jc54
10 jaar geleden
Met een B rijbewijs mag je een enkel-assige aanhanger trekken met een totaal geladen gewicht van 750kg, waarbij het treingewicht ( auto + aanhanger) niet meer mag zijn dan 3500kg
Omdat je een dubbel-asser hebt mag het dus niet