Hoeveel wiite paaltjes zijn er langs de weg?

Dat zijn die wit met rode paaltjes langs de snelweg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (1)

De reflectorpaaltjes staan alle 50 meter langs de rijkswegen en wegen buiten de bebouwde kom aan elke zijde van de weg 1, bij af en opritten word dit verdubbeld evenals bij samenvoegingen van wegen met een middenberm en snelwegen. Nederland kent ca 140000 KM wegen dus dat maal 1000/50*2=5.600.000 paaltjes ongeveer ,voor de berekening tel ik hier de op en afritten als gelijk aan de wegen binnen de beboude kom en als je dan de snelwegen ook nog mee inberekent kom je al snel tot de hoeveelheid van over de 10 miljoen paaltjes. Precieze aantallen zihjn niet te geven.
Deze paaltjes zijn een grote kostenpost in het aanleggen en onderhouden van de wegen, maar in elk geval nuttig, de hectometerpaaltjes daarentegen langs de snelwegen zijn in deze tijd met gps en gsm volstrekt overbodig (alle 500 meter zou ook genoeg zijn )en zou al een enorme besparing kunnen opleveren in de budgetten van de wegenbeheerders(en daarmee kunnen bijdragen aan het beheersen van de staatsschuld..