mag ik een balk van 6 meter vervoeren op het dak van een auto van 4,5 mtr?

Na verschillende info ingewonnen te hebben is het mij nog onduidelijk.

Mag de balk aan de achterkant ca 2 mtr uitsteken?
Een aluminiu gestreepr gevaren bord is noodzakelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
9.9K

Antwoorden (2)

ONDEELBARE LADING (paal, ladders, surfplanken, kano...) mag aan de voorkant maximum 3,5 meter uitsteken, te rekenen vanaf het midden (het hart) van het stuurwiel.

Lading die voor de auto uitsteekt moet gemarkeerd worden door een markeringsbord.

Toegevoegd na 1 minuut:
ONDEELBARE LADING (paal, ladders) mag aan de achterkant maximum 5 meter uitstekenen, te rekenen vanaf de achteras van de auto of eenassige aanhangwagen.
Zij mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 4 meter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/5428-de-regels-rond-het-rijden-met-goederen-in-auto.html
Antwoord voor België, maar ik dacht dat internationaal was, en is zeer dikwijls een examenvraag. Het geldt overigens ook voor als je in België rijdt met buitenlandse plaat.

Op http://www.gratisrijbewijsonline.be/ladingwet1.htm vind je hele mooie foto's hoe het NIET moet, en druk je met ctrl-F (find) en zoek je "vooraan" zodat je meteen op het juiste stuk zit:

Vooraan mag er NIETS uitsteken, en dat is voor het geval je een ongeval hebt. De politie doet je inderdaad stoppen in België omdat de boetes daarvan veel geld opbrengen en deze vraag komt dikwijls in examenvragen bij het rijbewijs (B, maar bij examen C of CE wordt er zwaar aan getild als dit in het mondelinge examen gevraagd wordt en je fout antwoordt) voor. Als je auto een neus heeft, mag je wel tot aan de neus gaan (heel goed vastmaken, als het kan schuiven, krijg je toch je boete en Nederlanders een onmiddellijke inning, cash dus).

Achteraan geldt dit, ik citeer:

"- Zonder reflecterend waarschuwingsbord:
. mag de lading niet verder dan 1,00 m buiten het achtereinde van
het voertuig uitsteken.
. 1,50 m bij een sleep voor het vervoer van auto's.

- Met reflecterend waarschuwingsbord:
. maximaal 3,00 m als de lading uit lange ondeelbare stukken bestaat.
. 's Nachts moet het paneel uitgerust zijn met een rood licht en
oranje reflectoren."

Ook op wegcode.be vind je de juiste wetsartikelen en dit altijd aangepast.

Groetjes,

Jean Marc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag reacties welke wetgeving jullie beter vinden. Persoonlijk vind ik de Belgische logica dichtst bij de Europese wetgeving aanleunen en vrees ik dat Nederland binnen vijf jaar dezelfde regelgeving zal moeten volgen voor personenwagens, zeker nu de nieuwe auto's ook met een voetgangersontwijksysteem zullen uitgerust worden de komende jaren (en automatische remsystemen met sensoren).