Wie heeft hier voorrang?

Elke ochtend fiets ik door een smalle straat, ongeveer 2m breed met ca 80cm stoep rechts en links (zie foto). Een tegenmoetkomend auto moet dan dicht bij de stoep rijden om me niet aan te rijden. Als ik zelf door deze straat rij dan rij ik vaak zelfs een stukje op de stoep (alleen als er geen voetgangers zijn natuurlijk :D) om de situatie voor de fietser veiliger te maken.
Vaak staan er echter auto's op de stoep en op de weg geparkeerd. Mijn vraag is, wie heeft hier voorrang? Is het niet zo dat degene voorrang heeft op wiens kant geen auto staat? Dus als de auto van mij gezien links staat (zoals op de tekening) is mijn rijstrook/fietsstrook vrij en mag ik fietsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
bamibal
10 jaar geleden
Mag je daar wel met de auto komen? En met de fiets?
ItisILeClerc
10 jaar geleden
- als de rijbaan van de auto versperd is, zal deze moeten wachten tot de rijbaan van het tegemoetkomende verkeer vrij is, voordat hij daarvan gebruik maakt
- de fietser heeft dus voorrang
- echter, gezien de consequenties van een aanrijding, is het onverstandig van een fietser om voorrang te nemen en is het beter te wachten tot hij voorrang krijgt
Reddie
10 jaar geleden
Mooi getekend, trouwens.

Antwoorden (1)

Jij hebt voorrang. Het obstakel bevind zich namelijk op de "rijbaan" van de auto en niet op die van jou.