Wat is de parallel rijbaan?

Soms hoor je op de radio "file op de parallel rijbaan". Wat wordt daarmee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K

Antwoorden (3)

Daarmee word bedoeld de rijbaan die er naast loopt. Hoewel tegenliggers ook paralel rijden bedoelen ze dan vaak de meest linker baan, al dan niet aan de andere kant van de vangrail.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie, tegenliggers rijden niet paralel, echter de rijbaan loopt wel vaak paralel.
10 jaar geleden
Een parallelrijbaan is een type rijbaan op een autosnelweg, waar deze is opgesplitst in een hoofdrijbaan en parallelrijbaan. In dat geval zijn er doorgaans 4 rijbanen, twee per richting, met in totaal minimaal 8 rijstroken. De parallelrijbaan zal in de meeste gevallen de aansluitingen bedienen en ligt aan de buitenzijde van de autosnelweg. Voorbeelden van een parallelstructuur in Nederland zijn bijvoorbeeld de A2 bij Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven, de A12 bij Utrecht en de A16 bij Rotterdam. Onder een parallelrijbaan wordt meestal niet de parallelstructuur bij een klaverblad bedoeld, dit zijn rangeerbanen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan deze weg liggen dan ook meestal de afritten bij grotere plaatsen in Nederland en trouwens ook in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus "a12 file op de parallel rijbaan 3" betekent dat er alleen op de parallelrijbaam file staat? De weg die naar jaarbeurs etc gaat daar is file, de weg naar Arnhem is vrij. Duidelijk! Dank!
Naast een snelweg loopt soms een andere weg dezelfde kant op. Dat is de paralelrijbaan want die loopt paralel, dus evenwijdig aan de hoofdrijbaan.