De uitstoot is het directe gevolg van het verbruik. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe. Dus rijd je twee keer zo snel dan is de luchtweerstand niet twee maar vier keer zo groot. De motor moet dan veel harder werken en verbruikt dan veel meer benzine. Toch is net antwoord niet gemakkelijk te geven. Het hangt sterk van de auto en de motor af en bij welke toerental hij zijn optimum vermogen levert en hoe sterk de motor is. Zou zal een lichte motor die met moeite de 120 haalt meer verbruiken dan een motor die sterker is en met weinig moeite die snelheid kan rijden en maar 2500 toeren hoeft te draaien bij die snelheid. Er zijn dus veel variabelen, maar als leidraad kan je uitgaan van een toename van dertig a veertig procent.
Het verschil tussen 120 en 150 is groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De factor tijd doet er niet toe bij hogere snelheden. Weliswaar ben je eerder op je bestemming, mar het aantal kilometers dat je moet rijden wordt niet korter. Als je auto bij 90 1 op 12 rijdt en bij 120 1 op 9 bijvoorbeeld, dan is dat het verbruik per afstand. De tijd doet er dan niet toe.