Botsing busje op stilstaande aanhangwagen, foutgeparkeerd in woonerf. Wiens schuld?

Er is een busje op een stilstaande aanhangwagen gereden, die geparkeerd stond in een woonerf. De aanhangwagen was niet geparkeerd in een vak, maar aan de zijkant van een doodlopende weg. Wie is hier de schuldige? Dit i.v.m. met de verzekering. (Het busje is trouwens weggereden zonder zijn naam o.i.d. achter te laten, maar ik verwacht niet dat dit invloed heeft op wiens schuld het is)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Antwoorden (3)

Het is werk voor de verzekering om dat uit te zoeken.

Ik zou zeggen: hoewel het bekend is dat je in een woonerf alleen in de parkeervakken mag parkeren, is degene die tegen een foutief geparkeerd voertuig aanrijdt fout. Die had beter moeten opletten.
Computoon
10 jaar geleden
Ligt aan de situatie.

In de basis rijdt je tegen een stilstand voorwerp aan,
Echter indien men van mening is dat de aanhanger gevaarlijk onoverzichtelijke geparkeerd is kan het zijn dat d eeigenaar van de aanhanger verantwoordelijk is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk het busje, maar er kan sprake zijn van gedeelde schuld, dus voer voor juristen.

Omdat na het veroorzaken van schade doorgereden is zonder zich kenbaar te maken aangifte doen bij de politie. Ook om kans te maken op een tegemoetkoming van het Waarborgfonds.

Toegevoegd na 14 uur:
Bij materiële schade veroorzaakt door een onbekende dader heeft u een eigen risico van € 250.

U kunt alleen een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer als het ongeval is veroorzaakt door een motorvoertuig.
Schade die op een andere manier is veroorzaakt – bijvoorbeeld door vandalisme of met een fiets – vergoeden we niet.

Voor een vergoeding moet aan één van de volgende vijf basisvoorwaarden zijn voldaan:
1. De dader is doorgereden en u kunt zijn identiteit niet achterhalen.
2. Het motorvoertuig dat de schade heeft veroorzaakt is onverzekerd.
3. Het motorvoertuig dat de schade heeft veroorzaakt, was gestolen en de bestuurder wist dat (als uw auto, motor, bromfiets, etc. gestolen is en daarmee is aan anderen schade toegebracht, vergoeden wij de schade aan uw eigen voertuig niet).
4. Het motorvoertuig dat de schade heeft veroorzaakt was wél verzekerd, maar de verzekeraar is failliet.
5. De veroorzaker is niet verzekerd omdat hij daar principiële bezwaren tegen heeft én u kunt de schade niet of slechts gedeeltelijk met hem regelen.

Dader proberen te vinden
Nadat er aan één van de vijf basisvoorwaarden is voldaan, wordt er nog wel aanvullende actie van u verwacht. Stel dat u schade heeft geleden door een onbekende veroorzaker, dan mag u het daar niet bij laten. U moet aantoonbaar uw best hebben gedaan om erachter te komen wie de dader is.
Doe bijvoorbeeld aangifte bij de politie, vraag omwonenden of ze iets hebben gezien of plaats een advertentie. Dit moet u zo snel mogelijk na het ongeluk doen. Wacht u hier meer dan 14 dagen mee, dan vergoeden wij uw schade niet. Hebt u het ongeval zien gebeuren, schrijf dan direct het kenteken van de dader op, of probeer dat te achterhalen, en meldt het aan de politie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
criseyde
10 jaar geleden
Voor een tegemoetkoming van het Waarborgfonds moet je echter minimaal 2 getuigen hebben is mij verteld toen ik probeerde schade vergoed te krijgen.