Heb je ook recht op een kilometervergoeding wanneer je met de fiets komt?

Ik moet ergens naartoe en heb recht op een kilometervergoeding, maar het is zo mooi weer, dus ik wil fietsend i.p.v. met de auto. Heb ik het recht op de kilometervergoeding nu nog steeds?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
6K

Het beste antwoord

Dat hangt van de werkgever af. Er kan informatie over de vergoeding voor zakelijke kilometers staan in het personeelshandboek of in de CAO. Zo zou -ik noem maar wat- daarin kunnen staan dat autokilometers vergoed kunnen worden tegen 0,19/km en fietskilometers tegen 0,05/km. Ik bedenk het ter plekke maar theoretisch kan het.

In de praktijk richten de werkgevers zich naar het bedrag wat ze wettelijk 'mogen' geven zonder dat er belasting over moet worden betaald. Dit is de overbekende euro 0,19/kilometer. (Vreemd, het bedrag is al jarenlang euro 0,19/km ondanks de gestegen kosten.) Die euro 0,19 mag altijd gegeven worden, ongeacht het vervoermiddel waarmee wordt gereisd. Meer mag ook, maar dan geldt het deel boven de € 0,19 per kilometer als loon. Ongeacht het vervoermiddel. Je werkgever moet daarover dan loonheffing inhouden.

Reis je met het openbaar vervoer, dan kan de werkgever kiezen tussen het belastingvrij vergoeden van de werkelijk gemaakte reiskosten of het aantal gemaakte kilometers tot maximaal € 0,19 per kilometer.

Kortom, de werkgever kan/mag geven wat hij wil, voor zover dit overeenkomt met wat binnen de organisatie vastligt.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de CAO van je werk/het uitzendbureau. Ik kreeg bij mijn vorige werk eerst altijd een vergoeding voor het OV (100%), en toen ik later dichterbij verhuisde kreeg ik een fietsvergoeding. Dat was gewoon van deur tot deur berekend, zoveel cent per kilometer.
Dus dit moet je denk ik navragen bij je werkgever of je hier recht op hebt.

Ik weet wel dat de meeste werkgevers een beetje moeilijk kunnen doen als je elke keer wilt wisselen, dus het is of een fietsvergoeding, of een OV vergoeding, of kilometervergoeding voor auto (afhankelijk van wat je werkgever bied).
Niet elke keer wisselen, dat is administratief te lastig.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een eenmalig bezoek, niet voor werk. Wellicht moeilijk om er antwoord op te geven, maar ik wil graag weten of ik gewoon met de fiets kan komen en nog steeds recht heb op de kilometervergoeding.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat werd mij niet duidelijk uit de vraag.
Is het een recreatief bezoek of werkgerelateerd?
Waar declareer je normaal de kilometer kosten? Ik denk dat het wel mogelijk zou kunnen zijn, je maakt nog steeds die kilometers en het kost je tijd en moeite om op die locatie te komen.
Maar uiteraard wel minder dan met de auto
Ritsuka
10 jaar geleden
Hier spreken ze over 15 cent per kilometer voor ambtenaren: http://www.fietsfilevrij.nl/fietsnieuws/fietsvergoeding_rijksambtenaren_15_cent_per_kilometer.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beiden niet, maar blijkt dan toch ingewikkelder dan gedacht. Het is echt eenmalig, dus heb hier geen ervaring mee.
En uiteindelijk gaat het om bijzonder weinig vergoeding, dus heel veel maakt het ook niet uit, maar bedankt voor je hulp!
Ja, kilometervergoeding is 'forfaitair' dus staat los van jouw werkelijke kosten. De keuze om te fietsen of een helikopter te nemen is aan jou, de vergoeding per km veranderd daar niet door. Wel hebben sommige werkgevers een standaard voor de berekening van het aantal km waarbij vrijwel altijd de autokm's als uitgangspunt worden genomen.