Nee, de busbaan is een rijbaan, je moet naast de rijbaan gaan staan, in de berm of op de vluchtstrook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als die er niet zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag sowieso niet op de busbaan rijden met je personenauto, dus daar met pech komen te staan is theoretisch al niet mogelijk. Stilstaan en parkeren op de rijbaan naast de busbaan is wel toegestaan.
http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/begrippen-rvv/busbaan.html
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou... het is wel mogelijk om op de busbaan te komen zonder dat je er opzettelijk reed. In het geval van een busbaan naast een rijbaan. Als ik op de rijbaan zonder berm of vluchtstrook pech krijg waarbij mijn auto niets meer doet, en ik kan toch nog op de busbaan komen, zet ik hem mooi daar neer. Er zijn minder bussen dan doorgaand verkeer dan houd ik de boel dus minder op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat gebeurd, dien je zo snel mogelijk de politie in te lichten over dat je daar staat, zodat zij kunnen regelen dat je snel weggesleept wordt, naar een veilige plek.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is natuurlijk deel 2 :-) Al vraag ik me af of je daar de Politie of Rijkswaterstaat voor moet hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijkswaterstaat kan ook, maar de politie, daar weet iedereen het nummer van, bovendien kunnen zij je eventueel doorverbinden, maar de politie regelt dit ook voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.ambulanceoost.nl/documents/Tips%20voor%20weggebruikers%20bij%20ongevallen%20en%20pech.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal in de veronderstelling dat je een mobiel bij hebt.
Eerst wat je moet doen, $ pinkers op iedereen uit de auto met fluovestje zover mogelijk van de rijbaan, driehoek zetten en dan zien dat je iemand kan verwittigen, en dat zo rechts mogelijk van uw rijrichting en is dat een bus strook dan is dat een busstrook. Al staan daar honderd verbodstekens van parkeren, stoppen busstrook enz.
Je hebt pech en je bent geimmobiliseerd,.Dat breekt alle wetten voor de tijd dat dit nodig is of zolang je uw voertuig niet kunt verplaatsen.
Als je op een busstrook staat is het wenselijk dat je iemand laat tekens doen naar eventuele voertuigen die de strook gebruiken. Hoe meer aandacht dat je trekt hoe kleiner het gevaar is dat je voertuig wordt geraakt. Laat je passagier op een veilige afstand van uw voertuig staan zodat ze niet geraakt worden, wanneer je voertuig wordt geraakt
Als er geen andere plaats is naast de busbaan en je kunt niet verder dan moet je in feite zo rechts mogelijk staan en als dat de busbaan is dan moet je daar op staan, in de veronderstelling dat er geen pechstrook is. Wel zo snel mogelijk uw veiligheidsdriehoek zetten, dat de bussen verwittigd zijn.
Robby BB