Wanneer mag je in Nederland voor in een auto zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
ronron1212
10 jaar geleden
welke leeftijd bedoel je?

Antwoorden (2)

Kinderen jonger dan 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter, moeten zowel voor- als achterin de auto in een kinderzitje, of stoelverhoger vervoerd worden.
Baby's moeten in een speciaal stoeltje vervoerd worden, dat vast zit in de gordel, aan de gordel mag geen verlengstuk zitten. Ook mogen zij niet met de rijrichting mee worden geplaatst indien er een airback is welke is ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Net tegelijk. Opmerkelijk trouwens. Ik dacht dat kleine kinderen -behalve babies- achterin moesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn jonge jaren mocht je niet voorin als je jonger dan 12 was, als ik het goed heb.
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad. Die regel is veranderd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Crea idd, ik zat ook al raar je kijken, zie je het voor je een puber in een kinderstoeltje
Hierbij de officiële -wellicht onverwachte- info:

Kinderen mogen zowel voorin als achterin de auto worden vervoerd. Dit maakt voor de veiligheid weinig verschil. Wel is het veiliger kinderen (baby’s) zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren.

Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.

In de loop van 2013 komen er overigens nieuwe regels voor zitjes.