Hoe gevaarlijk is "tornadojagen" nou echt?

Ik heb geen ervaring (en dat ben ik ook niet van plan), maar als je in een auto zit, en je veiligheidsgordels om hebt (dat laatste ontbreekt volgens mij nog wel eens in de USA), wat kan je dan gebeuren? Ik heb een filmpje gezien, waaruit ik eigenlijk alleen heb overgehouden dat één van de figuren behoorlijk in paniek raakte, maar ook daar gebeurde eigenlijk weinig. Zijn er echt gevallen bekend, waarin een auto zover weggeslingerd werd dat de inzittenden (zonder gordel) behoorlijk beschadigd werden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Kijk dit filmpje maar eens... http://nos.nl/op3/artikel/513460-tornadojager-overleden-tijdens-jacht.html

Die gasten waren bekend van Discovery Channel, zijn laatst overleden. Of zij wel of niet een gordel om hadden weet ik niet, maar bij tornado's maakt het in principe vrij weinig uit of je hem nou wel of niet om hebt. Als je niet in een bepantserde wagen zit en je komt echt midden in de tornado, zijn je kansen vrijwel nihil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ligt er aan hoe ver je gaat, laatst zijn geloof ik 2 heel beroemde tornadojagers dood gegaan.

je moet de kracht van een tornado niet ander schatten. De auto kan met inzittenden en al in de lucht getrokken worden als je dan val en je komt met je hoofd ergens op terecht...

en dan heb ik het nog niet gehad over het rond vliegend puin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dat is dus precies de kern van mijn vraag. Een auto is dicht (zeker als het plenst, en dat doet het), dus je komt met je hoofd nergens op terecht, als je je gordels aan hebt, rondvliegend puin zal toch in de eerste plaats door je ruiten heen moeten, nou, dat kan natuurlijk.. Ik vraag me nog steeds af, wat zijn nou de feiten? Is er echt al eens iemand om het leven gekomen? Had die zijn gordel om? Kijk, dat een auto omvalt, wil ik best geloven, maar dat geeft alleen blikschade. Als een auto honderden meters wordt opgetild... okë, maar daar heb ik nog nooit echt iets over gehoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
net als wat 'hardloper' zegt met of zonder gordel dat maakt niet veel uit. je bent niet veilig: youtube.com/watch?v=JdzUMlzANfk