Met welk rijbewijs mag ik met een crossmotor de weg op?

Ik word binnenkort 16 en vroeg me af met welk rijbewijs ik de weg op mag met een crossmotor. Ik heb een suzuki cross motor waar ik al een tijd op rij op speciale banen. Kan ik hiermee de weg op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
34.1K

Antwoorden (2)

Een crossmotor valt onder de categorie motorfietsen. Als dat voor jouw crossmotor ook geldt, dan is het antwoord dus: met een A-(motor)rijbewijs.
Verder mag je pas de weg op als de motorfiets goedgekeurd is voor de weg en een kentekenbewijs en kentekenplaat heeft.
Een rijbewijs-A mag je behalen vanaf je 18e. Je krijgt dan je A1 rijbewijs. Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Daar liep ik ook tegenop toen ik overwoog voor een motor te gaan ipv een auto. Er zijn 3 rijbewijzen voor! Is dat niet ongelofelijk duur?
Als het een echte crossmotor is dan mag je er nooit mee op de openbare weg rijden.
Is het een off the road motorfiets met kenteken dan moet je rijbewijs A hebben om op de openbare weg te mogen rijden.
Je moet wel 18 jaar zijn om dat rijbewijs te kunnen halen.