“Klopt” de indeling van de brievenbussen?

in mijn beleving hoort “overige” altijd achteraan te staan in een opsomming. Bijvoorbeeld een overzicht van het wagenpark: Opel, Ford, Renault, Peugeot en overige.
Regelmatig gooi ik brieven in het verkeerde vak (overige), en van collega’s hoor ik hetzelfde. Dus logisch zou zijn: eerst postcodes dichtbij, en dan pas (rechts) overige betemmingen

Picture for question
10 jaar geleden
in: Vervoer
29.4K

Het beste antwoord

Tot 15 jaar was het ook andersom, toen hadden we streekpost en overige post en zat streekpost links. Dit moest omgewisseld worden omdat voor de post de grootste hoeveelheid post rechts moet zitten (voor het systeem). De oorzaak zit dus bij het systeem van de post en je hebt gewoon gelijk, het was oorspronkelijk dus precies zoals jij denkt dat het moet wezen.

"Het afscheid van de streekpost 21/08/98

Een kaartje posten zal nooit meer hetzelfde zijn nu alle negentienduizend brievenbussen in Nederland langzamerhand een gedaanteverwisseling ondergaan. PTT Post neemt afscheid van de bekende termen 'streekpost' en 'overige bestemmingen', die al jarenlang de rode bussen sieren....

Bij die verandering blijft het niet. Kon streekpost tot nu toe achteloos in de linkergleuf van de bus worden gedaan, bij de omgebouwde bus is de rechtergleuf de juiste plaats. Voor 'overige postcodes' geldt precies het omgekeerde. Die verhuizen van de rechter- naar de linkerkant van de brievenbus.

Omdat het busgedeelte 'overige bestemmingen' voorheen meer post kreeg te verwerken dan streekpost, was het rechtervak van een brievenbus groter. Nu het verspreidingsgebied van streekpost groter is geworden, moet de brievenbusindeling worden veranderd. Streekpost krijgt het - grotere - rechterdeel van overige bestemmingen toebedeeld. Het linkervak van de brievenbus is bedoeld voor 'overige postcodes'."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bolt77
10 jaar geleden
dank voor uw antwoord!