Is het normaal dat een vrachtbriefnummer 2x wordt gebruikt?

Omdat er vandaag een pakketje bij mij afgeleverd wordt keek ik op de track and trace service met mijn vrachtbriefnummer hoe laat het pakje afgeleverd wordt.
Tot mijn verbazing zag ik dat met exact hetzelfde vrachtbriefnummer een poosje geleden een pakketje naar een ander adres, in het buitenland, is gestuurd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Dat is heel normaal. Ik heb zelf bij een logistieke dienstverlener gewerkt en daar werd gebruik gemaakt van vrachtbriefnummers die een specifieke logica volgden. Die vrachtbriefnummers waren makkelijk om te onthouden hierdoor.

Het nadeel van een dergelijke logica, is dat je ook snel door de nummers heen bent. Een vrachtbriefnummer kan immers ook niet te lang zijn, want dan vergeet je 'm juist weer makkelijker.

Doordat de nummers dus schaars zijn en omdat sommige nummers ook al zijn vergeven aan grote eindgebruikers, kan het dus gebeuren dat jouw nummer 6-9 maanden ervoor ook al is gebruikt. En over 6-9 maanden zal hij opnieuw gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat probleem is heel makkelijk te ondervangen door de datum en het jaar te koppelen aan het nummer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar je schrijft dat de nummers niet te lang kunnen zijn omdat je ze dan sneller vergeet. Maar voor de computer maakt dat toch niet zoveel uit? Je hoeft de nummers toch niet persé zelf te onthouden al is dat misschien wel gemakkelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle - Je hebt gelijk, maar het heeft geen toegevoegde waarde om dat hier nu te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mevrouwvandenberg - De computer zoekt de pakketjes niet op in de bus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet, jij weet nu tenminste dat er een makkelijke oplossing is en anderen ook, waarom zou dat geen toegevoegde waarde hebben? Dat jij zegt dat nummers niet te lang mogen zijn ivm vergeten slaat nergens op. Wie onthoudt er in 2013 nog nummers? Ik heb nog moeite met mijn eigen mobiele nummer.