kan ik mijn geld terug eisen?

Wij hebben afgelopen maandag een auto gekocht.
we hebben hem gelijk betaald en ter naam gesteld.( achterna bekeken dom van ons)
Er bleek tijdens de testrit dat er wat mis was met de zijspiegel en de schuifdeur.
Het autobedrijf stelde ons voor dit eerst te laten repareren door een door hem voorgestelde garage en hij zou de auto daarheen brengen en weer afhalen en als hij klaar was bij ons afleveren. De auto is bij de voorgestelde garage gestolen. Dus zitten wij zonder auto en zonder geld. Omdat de ternaamstelling al geweest was zei het autobedrijf dat de auto van ons is en zij er niets meer mee te maken hadden ondanks dat wij er geen meter in gereden hebben en hij dus nog niet bij ons afgeleverd was. De garage gaf aan dat ze hun verzekeringsmaatschappij hadden ingelicht maar ik denk dat we dan de dagwaarde voor de auto terugkrijgen ipv de aanschafwaarde. Bestaat er ook zoiets als wij hebben een " product"" gekocht en dat product is niet geleverd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Naar mijn mening moet de garage waar jij de auto hebt gekocht het volledige bedrag van de gestolen auto vergoeden. Vanaf het moment dat jij het autobedrijf toestemming gaf om reparaties te laten uitvoeren, droeg je de verantwoordelijkheid voor de auto over aan het autobedrijf. Volgens de wet heet dat 'bewaarneming'. Met de garage waar de auto werd gestolen, heb je verder niets te maken: je hebt het voertuig (en daarmee de 'zorg' voor de auto) in goed vertrouwen bij het autobedrijf achtergelaten. Die moeten dus opdraaien voor het totale kosten (die ze weer op het garagebedrijf kunnen verhalen).

Bel voor informatie het Juridisch Loket!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor alle duidelijkheid: dat de verzekering maar een gedeelte vergoedt, is niet jouw probleem, maar is het probleem van de verzekerde (= het autobedrijf) die de rest gewoon zelf moet bijpassen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden: als ik nu mijn auto naar de garage breng en die wordt daar gestolen heb ik ook recht op de volledige waarde van mijn auto? Er is namelijk geen verschil hier omdat de auto al op de naam van de vraagsteller staat en dat mag je dan wel gaan bewijzen. Het is altijd de dagwaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zo is dat. Geen een verzekring maakt daar een verschil in. Of het nu je eiegen verzekering is. Of die van de garage. De waarde die uitgekeerd word is de waarde die door de verzekring word vastgesteld. En dat is nooit de verkoopwaarde.
Pieter2011
10 jaar geleden
In dit geval zou een rechter bij het vaststellen van de schade niet naar de dagwaarde kijken, maar het schadebedrag vaststellen op grond van 'redelijkheid en billijkheid'. Als je iets aankoopt voor een bepaald bedrag, maar nooit daadwerkelijk geleverd krijgt (in dit geval waren zelfs de sleutels nog niet overgedragen), blijft de bewaarnemer volledig aansprakelijk. De verzekering staat hier helemaal buiten. Overigens zal er in de praktijk waarschijnlijk weinig verschil zijn tussen de dagwaarde en het aankoopbedrag.