Waarom staan verkeerslichten standaard op rood, ook als er weinig tot geen verkeer is?

In Nederland staan op veel plaatsen verkeerslichten of stoplichten. Bij weinig of zelfs geen verkeer staan deze altijd 'op rood'. Dit zorgt voor irritaties maar bovenal voor nutteloze rem- en acceleratie-acties welke een onnodige energieverspilling opleveren. Zou het niet beter zijn om verkeerslichten standaard 'op groen' te zetten? Of is het rode licht soms goedkoper?

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard zou het groene licht alleen gelden voor de hoofdrijbaan of de voornaamste doorgaande weg en op kruispunten in één rijrichting.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (3)

Dat zou inhouden dat je bij een kruispunt standaard alle kanten op groen hebt staan en hiermee dus gevaarlijke situaties creëert voor de mensen die door oranje heen rijden. Alles staat standaard op rood, en als je rustig aan komt rijden springt hij ook op tijd om groen om zo de doorstroom te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mr manuel heeft gelijk, bij de doorgaande verkeersstroom wordt het dan vaak gewoon groen als je op een normale snelheid aan komt rijden. Als het al groen IS gaan mensen sneller rijden dan toegestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als alles op rood staat, springt het op groen als je aan komt rijden.
Zo heeft elke 'kant' geen wachttijd. Anders zouden de wegen die op rood staan moeten wachten tot het op groen springt
Ritsuka
10 jaar geleden
klopt, gewoon rustig aan komen rijden, en dan springt hij zo op groen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gut wat een stoere taal weer.... Ga lekker in Duitsland op de snelweg crossen dan! Met rustig rijden wordt gewoon bedoelt: je aan de snelheid houden.
Ritsuka
10 jaar geleden
doorknallen, de snelheid overtreden dus.
en precies om DIE reden is het maar goed dat de lichten niet standaard op groen staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zag een film waar alle lichten op groen stonden en de mensen doorknalden, zoals jij wilt. Gelukkig was het een film.
Dat de hoofdrijbaan op drukke doorgaande wegen bij weinig verkeer op groen staat is al op de meeste plaatsen zo.

Op andere wegen met een verkeersaanbod van alle zijde evenveel, of op plekken waarvan aangenomen kan worden dat er vaak door rood gereden wordt staan de verkeerslichten op rood. Dit is om er zeker van te zijn dat een kans op ongeval zo klein mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Dan vraag je je toch af waar het eigen inzicht, het denken, het besef heen is gegaan?" Met dit gedeelte van jou reactie ben ik het eens. Voor de rest: Om het verleden werden verkeerslichten p[ rustige punten uitgeschakeld en werd het gele licht gebruikt als een oranje knipperbol ter waarschuwing. Uit studies is gebleken dat deze regeling juist meer ongevallen veroorzaakte daar mensen te hard reden en er standaard vanuit gingen dat er niets aan zou komen. Dat mensen pok 's nachts voor het rode verkeerslicht gaan staan wachten kan ik wel begrijpen, voor een roodlichtopname heeft men tegenwoordig niet meer nodig dan een camera te grote van een duim en zo'n foto is behoorlijk prijzig, daar kan je een fotograaf voor huren die elk onderdeel van de auto op de foto zet.
Dat is zo op verkeerspunten waar de lichten nog op tijd geregeld worden, die verspringen onafhankelijk van het verkeer.
Tegenwoordig gaat men meer en meer intelligente lichten installeren die wel rekening houden met de verkeersstroom en tijdens de stille uren voorrang geven aan de hoofdweg, die verspringen dan pas als er zich een voertuig op de zijweg aanbiedt.