Wat is het verschil tussen een rood stoplicht en en rood stoplicht in de vorm van een plus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stoplichten zijn altijd rood :D Hihi Maar wat bedoel je nu met je vraag? Een verschil is dat de een voor eenzijdig verkeer is, en de ander (vorm van de plus) is voor meerdere, zoals je al kan zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 punt voor Ytje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha dat zou mooi wezen ja.
bamibal
11 jaar geleden
@Ytje: stoplicht is taalkundig een correct synoniem voor verkeerslicht, ook als hij op groen staat. Het klinkt wel raar, maar het is dus niet fout, zoals veel mensen beweren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was ook geen uber serieuze grammar-nazi actie ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed...tot zover de verkeers dan wel stoplichten...terug naar de vraag, heb je er ook een foto van? want ik heb er even geen beeld bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(de foto staat levensgroot onder de vraag haha)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iik zie alleen een foto van een stop/verkeerslicht...groen/oranje/rood...maar ik zie geen plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je voor dat je dat stoplicht van boven ziet. (uitsteeksels van stoplicht rechts, links, boven, onder) dan heb je een kruis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik vond geen foto van een stoplicht met een rode plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dan heb ik jou vraag voor 100% verkeerd begrepen, ik dacht zoals ik het uitlegde. (Ik las ook over ''rode'' plus heen :) )

Het beste antwoord

Ik ken rode verkeerslichten alleen zo:
rond
met een pijltje
met een kruis (dus een 'omgevallen plus')

Ik begin met het kruis, want dat is het simpelste: geldt alleen voor de rijbaan waar het boven staat (op de snelweg). Rood is stoppen, groene pijl naar beneden is doorrijden.

Rond ROOD betekent: al het verkeer moet stoppen.
Pijltje ROOD betekent: het verkeer dat in de richting van het pijltje moet, moet stoppen.

Rond GROEN betekent: al het verkeer mag doorrijden, maar pas op: als je afslaat kan er naast je overstekend verkeer zijn (bijvoorbeeld fietsers of voetgangers) die voorrang hebben omdat zij op dezelfde weg rechtdoor gaat en jij afslaat.
Pijltje GROEN betekent dat het verkeer dat in de richting van het pijltje moet, mag doorrijden. Er is dan (officieel) namelijk geen kans dat er naast jou een fietser of een voetganger oversteekt - dat is dan geregeld via andere verkeerslichten, of er bestaat daar geen mogelijkheid tot oversteken.