Hebben voertuigen met een blauw kenteken meer rechten als met een geel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ook brommers met een blauw kenteken, ook met geel. Deze hebben niet echt meer rechten dan de ander maar wel verschillende.

Het beste antwoord

Meestal zijn blauwe kentekens voor auto's die uitsluitend voor werk-doelen gebruikt worden, dus taxi's bv. En ja, ze hebben meer rechten, zoals ze mogen soms op de rijstrook van de bus rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tegenwoordig heb je twee soorten blauwe kentekenplaten. Die voor oldtimers en die voor taxi’s. Als je taxi bedoeld ja die hebben meer rechten. Ze mogen parkeren op een taxi standplaats. Daarnaast mogen ze over trambaan en busbaan rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft het volgen van de verkeersregels en verkeerswetten niet.
In voorrangssituaties en zo zullen zij zich dus gewoon moeten gedragen als elke andere verkeersdeelnemer.
In enkele grote steden hebben zij ontheffing om sommige busbanen te mogen rijden.

Als jij echter een voertuig met blauwe plaat tegen komt hoef je er wat betreffende regels dus geen rekening mee te houden.

De enige reden voor een blauwe plaat is dat handhavers en belastingdienst in 1 blik kunnen zien dat een voertuig een taxivoertuig is.