Hoe slecht is het voor een kat om door de bagagescan op een vliegveld te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.1K

Antwoorden (5)

Als het eenmalig gebeurt kan het geen kwaad. kijk wel uit dat je kat niet zwanger is. ze zal (neem ik aan) op de terugweg ook moeten worden gescand. Gezond is het nooit maar de kans op letsel is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe slecht is het voor jou om een Röntgenfoto te ondergaan? Helemaal niet slecht. Anders deden artsen het niet. Je kat loopt er niets van op. Maar hij hoeft helemaal niet door dat apparaat. je mag hem in je armen nemen en met poeslief door het detectiepoortje lopen. Gerustgesteld?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die rontgenopnamen die in een ziekenhuis genomen worden zijn wel van een andere kaliber dan die van de bagage scanner... Daarnaast is er ook een limiet aan het aantal rontgenfoto's dat er per jaar van een patient genomen mag worden en dat is niet omdat het 'helemaal niet slecht' is
Hoi. Het is zeker niet goed voor je kat. X-Ray straling is iets anders dan de röntgenfoto die wij ondergaan. Je mag je kat inderdaad gewoon op de arm nemen en als dit niet mogelijk is kan het gecontroleerd worden in een aparte ruimte zodat de kat niet weg kan rennen.
Mocht je kat toch door de xray zijn gegaan moet je de kat laten nakijken door de dierenarts, voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kat na laten kijken heeft weinig zin, schade door röntgenstraling kan pas over langere tijd optreden, bovendien is er weinig tegen te doen.
Wat hierboven x-ray genoemd wordt is in feite röntgenstraling. Dezelfde techniek die ziekenhuizen, tandartsen en dergelijken gebruiken om in je lichaam te kijken. Daar gebeurt dit heel snel omdat het radio actief materiaal betreft. Ja, het is dus schadelijk. Bij bagage is het namelijk langdurige blootstelling omdat het om dingen gaat wat niet uitmaakt. Niet goed voor de kat dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De straling die op Schiphol gebruikt wordt is aanzienlijk lager dan die van een rontgen in het ziekenhuis.
Je moet het niet elke dag doen, maar 1 malig zou het geen probleem moeten zijn.

Alleen als het goed is laat men geen levende wezens door de scan gaan.