Wat is in mijn geval goedkoper, een auto kopen of met de brommer/bus/trein gaan?

Ik ben in het bezit van een brommer, met een 4 liter tank. Hij rijdt niet echt zuinig, maar hoeveel hij precies verbruikt weet ik niet (het is een 45 km brommer). Nu komen de koude(re) dagen er aan, en ga ik 35 km verderop stage lopen. Nu weet ik dat een brommer relatief goedkoper is dan een auto wat betreft benzine, maar nu twijfel ik toch wat goedkoper is in de winter.

Als ik naar mijn stage ga, zal ik de bus (32,- euro retourtje per week) of de trein (24,80 euro retourtje per week) kiezen, en totaal per week zo'n 68 km met mijn brommer rijden.
Wanneer ik dus alles met de brommer doe, rijd ik zo'n 210 km per week.
Wanneer ik alles met de bus doe, circa 44 euro per week
Wanneer ik alles met de trein doe, circa 50 euro per week

Natuurlijk zit ik liever warm, zodat ik niet elke dag minimaal een half uur tot een uur op de brommer hoef, maar ik vraag me af wat nu voordeliger is, en of het héél veel scheelt of ik nou met de auto ga, of met de bus/trein of brommer? Ik wil graag een klein, goedkoop autootje, ik heb nog niets op het oog.

Als er meer informatie nodig is geef ik die graag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Als eerst wat wel van belang is is de kosten van de brandstof voor de brommer.
Je geeft aan een 4 liter tank te hebben dus komt neer op 4x €1.74 (ongeveer) = €6,96.
De vraag is hoeveel km rijdt jij met 1 volle tank?
Er van uit te gaan dat jou brommer gemiddeld met een volle tank 52 km kan rijden berekend 1:13 je zegt 210km per week te rijden l.
Dit zou betekenen dat je 4x €6,96=€27,84 gemiddeld per week verbruikt met de brommer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik inderdaad rond de 50 km kan rijden met een volle tank, het gaat vrij hard haha. Maar wat zou dit met een auto zijn? Ik zit dus te kijken of ik niet beter een auto kan kopen (even de verzekering en wegenbelasting weggelaten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgaand van mij eigen auto 1:15 zou dit wat bederft brandstof niet zo gek veel schelen.
Maar als je de overige kosten. Er bij in berekend dan kunnen de kosten wel veel hoger op lopen.
Gemiddelde wegen belasting voor een auto tot 1100 kg €100,00 pm
Gemiddelde verzekering afhankelijk van veel factoren p/m €50,00 pm
Plus de aanschaf en onderhoud van de 2dehands auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk denk ik ook aan de overige factoren, maar ik denk ook aan mijn scooter die nodig een opknapbeurt nodig heeft.
Zelf zit ik te denken aan een hele goedkope auto, die niet zwaarder weegt van 850 kg gemiddeld. Dan zit ik op 50 euro per kwartaal, dat valt wel mee. De verzekering die ik nu betaal voor mijn brommer is zo'n 30 euro, dus dan betaal ik circa 20 euro meer. Dus een auto kost circa 70 euro per maand excl. onderhoud.
En benzine is dan 24,36 ? Als ik het goed heb berekend. Dus als het goed is, is de brommer per maand: 30 euro verzekering
111,36 euro benzine (Totaal: 141,36 euro) En met de auto zal het ongeveer zijn per maand: 50 euro verzekering
17 euro wegenbelasting
97,44 euro benzine (Totaal: 164,44) Klopt het zo een beetje? Sorry voor de lange teksten, maar dan is het misschien duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan aardig kloppen.
Alleen zie ik geen aanschaf van een auto en onderhoud ;-).
Maar theoretisch gezien is een auto aanschaffen waarschijnlijk duurder dan het onderhouden van de scooter.
Zelf heb ik zowel een scooter als een auto.
Voor binnen de stad neem ik vaak de scooter scheelt parkeer geld.
Langere afstanden met de auto.
Maar geef eerrlijk toe scooter blijft goedkoper als auto rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt zeker, kun jij mij een indicatie geven hoeveel je voor onderhoud kwijt bent voor je auto, en voor je scooter? Ik heb aanschaf niet meegerekend omdat dat té erg verschilt per auto en ik echt per maand het verbuik wil weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig te zeggen, onderhoud verschilt per auto.
Maar reken op jaar basis zeker tussen de 300-600 euro.
Scooter is makkelijk zelf te doen maar bij een dealer ook al gauw 100-300 euro.
Let er bij de aanschaf van een auto op dat de dingen met een hoog kosten plaatje in orde zijn denk hierbij aan:
Banden toch al gauw 35-60 euro er stuk
Uitlaat gemiddeld per deel 100-150 euro bestaat uit 3 delen.
Distributieriem zou fijn zijn als die recent vervangen is kost ook gemiddeld 200-350 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Gelukkig heb ik handige kennissen en een automonteur die de dingetjes voor een lagere prijs doet. Bedankt voor je antwoord :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is altijd fijn.
In ieder geval succes er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou die brommer 's even laten nakijken,
een normaal brommerverbruik is 1:25/30,
en 30 euro verzekering per maand is erg extreem voor een brommer,
10 euro is meer in de buurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bijna 10 euro is alleen WA.
Ik heb een WA+ verzekering, die is bijna 30 euro. Ik vind het toch wel belangrijk om ook schade vergoed te krijgen bij mijn eigen scooter bij brand of diefstal oid. Wat betreft het verbruik, ik tank circa 1x in de week een volle tank (4 liter) en ik rij er dus 1 week mee (68 km). Dus rijdt hij 1:17. Nou ja..toch ongeveer evenveel als een auto gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het al, je zoekt voor jezelf een reden om een auto te kopen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk, zou jij circa 70 km per dag in de sneeuw op de brommer willen rijden?
Daarbij héb ik een brommer verzekering van 30 euro per maand, dat is nu eenmaal zo. En net zoals een auto zijn ook de verbruiken anders. Mijn brommer is vrij oud en zoals ik eerder al zei, niet echt zuinig. En dat ik 1x per week tank en daarmee 68 km rij, is een feit. Doe ermee wat je wilt, maar dat zijn de cijfers. Ik stel deze vraag om te kijken wat goedkoper is, en hoeveel goedkoper, zodat IK zelf wel kan beslissen of ik het geld daarvoor over heb om toch voor een auto te kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij wil een auto :) je gevoel wil een auto , je verstand zoekt een reden :) brommer verzekeringen zijn relatief duur , auto's zijn met de vaste kosten wegen belasting , onderhoud , APK , bekeuringen , waarde vermindering , VEEL duurder :( . En veel comfortabeler . Probeer evt wat reiskosten vergoed te krijgen . Succes en rij voorzichtig .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ben jij onbeschoft zeg, alsof jou dat iets aangaat. Daarbij heeft een brommer ook onderhoud en waarde vermindering, en boetes is toch echt je eigen domme fout.
Als je het per se wilt weten, ik neem toch geen auto maar blijf nog even op mn brommer rijden.
Met mijn werk krijg ik wel wat (17 km van huis). Maar met mijn stage (35 km van huis) krijg ik 0,0 ;)