Waarom heeft een fietsstraat klinkers aan de zijkanten en asfalt in het midden?

Als ze de straat dan zo graag comfortabel willen maken voor fietsers, waarom maken ze dan de 'fietsstroken' (of wat daarop lijkt, ze zitten immers aan weerszijden van de straat) van klinkers en niet van asfalt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn dat juist geen fietsstroken, maar is het de bedoeling dat jij op het asfalt fietst, als het tenminste een echte fietsstraat is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Asfalt is rood (voor fietsers) en de strook ernaast is grijze klinkers (voor auto's)
Precies andersom als normale straat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Ritsuka, niet altijd.
Bij ons in de stad is een fietstraat met rood asfalt in het midden
en rode klinkers aan de zijkanten.
Heel irritant.
Misschien bedoelt VS die straat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/overig/fietspad-auto-gast-rijden-zijkanten.264215

Het beste antwoord

Dit is omdat de fietsers in het midden horen, de auto is er te gast en moet de fietsers ruim baan geven. De bedoeling is dat automobilisten zich er beleefd gedragen en weten dat het voor de fietser vervelend is naar rechts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Alleen werkt het in de praktijk vaak niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de automobilisten, vrees ik. Die willen de bedoeling niet begrijpen, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt; helaas (zoals al opgemerkt) lijken automobilisten meestal te denken dat die klinkerstrook voor fietsers bedoeld is, en hebben ze dus blijkbaar geen benul hoe rottig dat fietst :-/
Nouja, het is goed bedoeld, denk ik dan maar :-)

Andere antwoorden (1)

Heeft te maken dat de automobilisten "voelen" wanneer ze op het fietspad zijn en daardoor instinctief gaan afremmen.

Fietsers gaan toch niet zo hard, dat dat echt veel verschil maakt (tenzij je uit Rusland komt en als wielrenner op de A2 gaat trainen...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het midden van de straat is rood asfalt en ook fietspad.
Duidelijk aangegeven met een witte fiets op de straat.