Mijn brommobiel maakt een raar hoog geluid, wat kan dit zijn?

Na de nodige ritjes vandaag, begon mijn brommobiel ineens een raar geluid te maken. Het is een hoog geluid, welke ik helaas niet goed kan vastleggen. Het voelt alsof het ergens tegenaan schuurt.

Als ik in één keer gas geef, dan begint het al bij 25 km per uur. Als ik langzaam gas geef, dan haal ik de 40, zonder dit geluid. Ik maak me zorgen en durf niet goed te rijden.

Wat kan de oorzaak van dit geluid zijn en is het veilig om te rijden?

Zie filmpje voor een voorbeeld van dit geluid.

Toegevoegd na 1 dag:
Gisteren is het dus helemaal mis gegaan. Bij het inparkeren, liep de auto ineens helemaal vast, kon niets meer. Ik kon hem niet eens meer aanduwen en de schakelpook zat ook vast.
Mijn stiefvader heeft hem weer vrij gekregen en nu zit ie niet meer vast maar maakt ontzettend veel lawaai met rijden. Heb de garage al gebeld maar ze kunnen niet eerder als maandag.

Toegevoegd na 1 dag:
Oh, volgens mijn stiefvader is het of de versnellingsbak of de aandrijving.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K

Antwoorden (1)

Ik herken het geluid wel, volgens mij komt het van de versnellingsbak/overbrenging af.
Heb je wel eens met een kart gereden, die maken ook dit geluid met gasgeven.

Als je aandrijving met riemen werkt, misschien even laten afstellen.
Maar ja karts maken dit geluid ook, de hele dag door, dus ik kan je niet met zekerheid vertellen dat het kwaad kan.

Als je er erg over twijfelt, even naar je garage bellen/gaan.