Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Via een magneet sensor in de grond.
Die bevindt zich onder het wegdek. Je ziet vaak ook voor het stoplicht vaak van die lijnen waar het wegdek opengemaakt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij veel verkeerslichten in Nederland is vlak voor de stopstreep een rechthoekige draadlus in het wegdek gefreesd.
Deze lus werkt als metaaldetector: als er een auto boven staat meldt deze detectielus aan de software in de verkeerslicht-besturing dat er een auto staat.

Toegevoegd na 5 minuten:
De besturing werkt nog uitgebreider: behalve de lus vlak voor de stopstreep is er ook een veel langere lus in het wegvak voor het verkeerslicht, zolang zich boven deze lus auto's rijden zal het verkeerslicht groen blijven. Daarom is het van belang dat auto's verderop in de wachtrij niet te lang treuzelen. Ook is met het systeem mogelijk om speciale voertuigen extra voorrang te geven zoals stadsbussen, ambulance en brandweer. (Vetag systeem)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gij zijt, Koos weer goed op de hoogte, dus een plus. Maar ik heb wel een vraag. Waarom blijft een verkeerslicht 's nachts, als er geen verkeersaanbod is, gewoon van groen naar rood gaan en vice versa?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verkeersafhankelijk verkeerslicht zal ook zonder verkeer af en toe op schakelen om bij uitval van de lussen toch het verkeer door te laten.
in het asfalt voor het stoplicht is een "lus"verwerkt,een kabel die een signaal doorgeeft dat er een auto staat,in principe werkt dat het zelfde als het bekende knopje bij het stoplicht voor fietsen en voetgangers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 300 meter voor de stopstreep van het verkeerslicht zijn twee detectielussen neergelegd die het verkeer herkennen. Afhankelijk van het overige verkeersaanbod, de snelheid van het verkeer en de tijd waarop het verkeerslicht al groen licht heeft, neemt het verkeerslicht de beslissing de aankomende auto juist wel of geen groen licht te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
300 meter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
soms inderdaad ook al ver voor het verkeerslicht, maar de lussen vlak voor de stopstreep zijn toch belangrijker.
De regelautomaat krijgt signalen van lussen die in het wegdek bij elke rijstrook liggen of van een signaal die de fietser of voetganger via een drukknop geeft. De lus in het wegdek kun je gewoon zien liggen: het zijn die zwarte vierkanten of rechthoeken in het asfalt. In de sleuven die hiervoor worden gezaagd ligt een koperen kabel waarop stroom staat en die vervolgens afgedicht wordt met vloeibare bitumen. Het ijzer van de onderkant van auto of vrachtauto geeft een onderbreking / verstoring van deze stroom waardoor een signaal wordt verzonden naar de regelautomaat. Deze weet dan dat er een auto staat te wachten. Als de lus bezet blijft door opvolgende auto’s, en dus de stroom in de lus blijft verstoren, weet de automaat dat er nog steeds verkeer is en geeft extra groentijd aan die richting. Natuurlijk zit er een maximum groentijd aan omdat andere richtingen anders te lang zouden moeten wachten. De regelautomaat zorgt ervoor dat alle verkeer in zo kort mogelijke groentijd het kruispunt kan passeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding