welke snelweg is de a1 t-m a5 en waar gaat ie heen ?

Bedankt, ik moest dit even weten gr nina

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (2)

Snelweg A1
De snelweg A1 is 157 kilometer lang. De A1 begint bij Amsterdam en loopt via 't Gooi, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer naar Oldenzaal, vlakbij de Nederlands-Duitse grens.

Snelweg A2
Deze rijksweg is 212 kilometer lang. De weg begint in Amsterdam bij de Nieuwe Utrechtsebrug en loopt via Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven naar Maastricht.

Snelweg A4
De A4 is 119 kilometer lang. De A4 begint in Amsterdam en loopt via Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam en Bergen op Zoom naar de Belgische grens bij Zandvliet.

Snelweg A5
Dit is een korte snelweg van 7 kilometer. De A5 verbindt de A9 via knooppunt Raasdorp met de A4 via knooppunt De Hoek. De A5 zorgt voor een betere bereikbaarheid van Schiphol omdat de A4 dan minder bereden wordt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waar is de snelweg A3?
Een rechtstreekse verbinding door een snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat zou de Rijksweg 3, of snelweg A3 zoals deze nu zou heten, moeten zijn. De weg komt al voor in het rijkswegenplan van 1927 en de plannen worden meer concreet begin jaren ’30 inclusief het tracé waar de weg langs lopen moet. Door verschillende redenen werd de aanleg alsmaar uitgesteld, tot bijna 50 jaar na de eerste plannen definitief de Rijksweg 3 van de baan lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De A1 is een snelweg die begint bij Watergraafsmeer aan de oostkant van Amsterdam en loopt via Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Hengelo, Oldenzaal door tot aan De Lutte bij de Duitse grens.

De A2 is een snelweg die begint in Amsterdam voorbij de Utrechtsebrug en loopt via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht tot de Belgische grens bij Eijsden.

De A3 is een gepland, maar nooit gebouwde snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam.

De A4 is een snelweg bestaande uit 4 losse stukken (er zijn dus onderbrekingen). De delen lopen van De Nieuwe Meer bij Amsterdam tot Delft, van knooppunt Kethelplein bij Schiedam tot knooppunt Beneluxplein bij Pernis, van Halsteren tot de Belgische grens bij Zandvliet en van Klaaswaal tot Dinteloord.

De A5 is een kort snelwegje van knooppunt De Hoek (A4) tot knooppunt Raasdorp (A9) en loopt o.a. parallel aan een van de start- en landingsbanen van Schiphol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Wat een grappig woord: "snelwegje", net zoiets als "reusje" of "supermannetje"!