Hoe meet een auto de graden celcius?

Zat laatst in de auto en de auto gaf 43 graden aan! (in Turkije natuurlijk). Dus vroeg me af hoe meet een auto dat? Via wielen ofso?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Onder de motorkap zit een Pt100 temperatuur opnemer in de verse luchttoevoer maar buiten de straling van de motor en radiator.
Die Pt100 staat voor Positief temperatuur element waarvan de weerstand evenredig stijgt met de temperatuur.
Bij O°C heeft die 100 Ohm weerstand, vandaar Pt100.
Die waarde wordt in een elektronisch circuit omgezet in een bruikbare digitale uitlezing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top!

Andere antwoorden (2)

Gewoon via een thermometer/sensor. Bij mijn auto zit die in de buitenspiegel, maar er zijn meer plekken mogelijk.
bamibal
11 jaar geleden
Ik neem aan met een thermistor ergens aan de onderkant van de auto, zodat er geen zon opvalt. Als het goed is ergens vlak achter en onder de voorbumper.
Een thermistor is een weerstand die afhangt van de spanning, door de spanning over de weerstand te meten als er een klein stroompje door loopt kun je de temperatuur bepalen.