wat is het verschil tussen een verkeerslicht met een rond licht en een verkeerslicht met een pijl naar boven?

vraag van mijn dochter (6 jaar oud)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
23.3K

Het beste antwoord

Kinderen kunnen meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden :-)
Een pijl op een verkeerslicht betekent dat je geen kruisend verkeer hebt als je begint te rijden in de richting die de pijl aanwijst. Dit in tegenstelling tot een rond licht. Tevens houdt een rond licht in de je geen verplichte rijrichting hebt. Je mag dus afslaan of recht doorrijden, afhankelijk van de situatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aaanelot: ligt het in ieder geval niet aan je instructeur :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige juiste antwoord, het heeft vooral met kruisend verkeer te maken wat je wel of niet kunt verwachten.

Andere antwoorden (3)

Stoplicht met een pijl geeft extra duidelijk aan dat het voor rechtdoor geldt dat is handig als er meerdere rijbanen zijn met verschillende richtingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een groene pijl vertelt welke kant je uit mag. Bij een pijl naar boven mag je rechtdoor (je mag natuurlijk niet naar boven, dat geldt alleen voor helikopters). Bij een pijl linksaf mag je linksaf, en bij een pijl naar rechts mag je rechtsaf. Bij een rond groen licht mag je alle kanten uit die je wilt, alleen moet je dan goed kijken of er op de grond witte pijlen getekend staan.
En bij een rood licht mag je helemaal nergens naartoe. Bij een rood rond licht niet en bij een rode pijl ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is het ronde licht bij een weg met maar 1 rijstrook en de pijl bij wegen met verschillende rijstroken voor links/rechts/rechtdoor, helaas wordt dit echter niet consequent toegepast.
Maar het belangrijkste is dat als je op een weg rijst met 1 rijstrook en je krijgt een rond licht wat groen is, dat tegemoetkomend verkeer dit licht ook kan hebben, en jou dus kan gaan kruisen, hier moet je dus alert op zijn.