waarom zit er geen oranje op voetgangers stoplichten?

reageer alsjeblieft op deze vraag weet het echt niet zit er al mee sinds ik klein ben extra info: ik weet niet waarom bij voetgangerslichten in plaats van een een oranje licht het groene licht gaat knipperen als dit beter is waarom wordt het dan niet ingevoerd bij autostoplichten? of andersom? alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (4)

Het oranje licht is juist bedoeld voor sneller verkeer dan voetgangers. Het oranje licht geeft hiermee sneller verkeer een mogelijkheid tot remmen en tot stilstand komen voor het licht echt op rood springt. Voetgangers hebben deze tussen stop niet nodig die kunnen snel stil staan als het rood wordt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan weet je wel dat je door moet lopen, is hetzelfde als dat zenuwachtige getik.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat getik is voor blinden.
Nou kijk, bij auto's is het zo dat het oranje licht zegt: Als je nog stoppen kan, mag je stoppen, zo niet dan moet je stil staan, maar als dat bij voetgangers zo was, kan dat niet.

Voetgangers kunnen gewoon snel stoppen, auto's niet die moeten nog remmen, en daarom is dat oranje licht er voor auto's, en niet voor voetgangers:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oranje licht betekent 'kruising vrijmaken'.

Dat betekent dat een auto, brommer of fiets in principe moeten stoppen als het licht oranje wordt (of geel, zoals het officieel heet.) Maar door hun snelheid lukt dat niet altijd en dan kunnen ze niet anders dan doorrijden, als ze het andere verkeer niet in gevaar willen brengen.

Bij een voetganger speelt dat probleem niet. Die bepaalt
zelf wanneer hij begint te lopen als het licht groen is en kan dan rustig naar de overkant lopen, ook als het licht ondertussen rood wordt. (Met de tijd die daarvoor nodig is, is in de software rekening gehouden.) En als het licht niet groen is, begint de voetganger gewoon niet met oversteken. Tegenwoordig is op veel plaatsen 'groen knipperlicht' ingevoerd. Dat is bedoeld als een attentiesein voor degenen die al het zebrapad aan het oversteken zijn, 'voortmaken'. En voor degenen die van plan waren om over te steken maar weten dat ze niet zo snel kunnen lopen: 'wacht nog maar even op de volgende keer dat het groen wordt'.

Overigens: er zijn ook voetgangerslichten die in plaats van een rood licht een knipperend geel licht hebben. Dit heeft echter een andere betekenis: bij geel mogen voetgangers oversteken als er geen verkeer aan komt.
Ik zou het een 'gedoogconstructie' van het voetgangersverkeerslicht noemen. Bij rood voetgangerslicht mag een voetganger niet oversteken dus alle mensen die het doen, zouden een bekeuring kunnen ontvangen. Om het oversteken zonder groen te 'legaliseren', hebben ze in plaats van 'rood' een 'geel knipper' ingevoerd, het 'oversteken op eigen risico', zeg maar.
Computoon
11 jaar geleden
Dat is voor de veiligheid. Als je als auto 100 km / uur rijdt en het licht springt van groen op rood, kun je je mega grote ongelukken krijgen. Een voetganger die opeens moet stoppen zal hooguit iemand op zn hiel voelen staan... Het is gewoon niet nodig dus.