Wie is er schuldig, fietser of ik (auto)?

Op een maandagavond reedt ik op een weg waar je 50 mag een groep fietsers tegemoet. Ik hield me aan de snelheid, en minderde zelfs vaart toen ik de groep naderde. Opeens wijkt een fietser van het groepje uit naar links en komt dus op mijn weghelft terecht. Ik probeer het nog aan te remmen, helaas lukt dit niet helemaal en raak ik haar met minimale snelheid. Bij de fietser zat er zelfs nog een passagier op het stuur!

Wie is hier nou fout?
Dit ivm met de verzekering.
De schade aan de auto valt mee, maar de fiets van de persoon is wel beschadigd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (10)

Het lastige hiervan is dat fietsers altijd beschermd zijn... of je nu wel of niet fout zit.

In jouw geval zou de fietser beter moeten uitkijken, niet in een grote groep gaan fietsen etc.
Echter krijgt mijns wetens de automobilist altijd de schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe jij tenzij je getuigen hebt (twee geloof ik) die voor jou willen getuigen dat de fietser in de fout ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Deurrie;

In jouw verhaal was de getroffen fietser duidelijk fout, maar het is aan jou om verwijtbare nalatigheid of opzet aannemelijk te maken. In de praktijk wordt de automobilist weliswaar niet altijd schuldig bevonden, maar desondanks gedeeltelijk aansprakelijk gesteld bij aanijdingen met fietsers of voetgangers. Probeer vooral onafhankelijke getuigenverklaringen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is de fietser fout die komt op jou weghelft.

Maar in de praktijk is het nog niet zo makkelijk. Fietsers en voetgangers zijn kwetsbaar verkeer. Auto's worden meestal als dader bestempelt omdat hun groot zijn. Dit stampt nog uit toen de eerste auto's op de weg kwamen. De weg was van de fietsers de auto's waren groot en log en moesten maar opletten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is de rede van de min?? Als ik wat foutief heb geschreven zou ik graag weten wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Rick, maar dit vind ik niet correct. Het is pas recent geregeld dat fietsers en voetgangers een bijzondere positie kregen in het verkeer als maatregel om deze groep te beschermen. Auto's zijn niet zozeer groot geworden, maar vooral sneller en het zijn er steeds meer. Dat maakt de kans op ongelukken groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik het dan ooit gelezen heb weet ik niet... Ik kan het zo snel niet vinden op internet... dus miss heb je gelijk.. Maar ik was er van overtuigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt e.e.a. teruglezen in artikel 185 Wegen Verkeers Wet (WVW). In 1999 is de wet enigzins aangepast om roekeloos rijden (door fietsers) aan te pakken.
meestal moet de automobilist het onderspit delven,met andere woorden,de schuld ligt bij jou..
kan je misschien niet beter wat regelen met de fietser i.v.m eventuele no-claim?

Toegevoegd na 1 minuut:
er is een soortgelijke vraag geweest...kijk hier eens naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een aanrijding tussen een fiets en een auto zit in principe de automobilist fout, tenzij de fietser roekeloos rijgedrag kan worden verweten. En als een fietser met nog iemand op het stuur uitzwenkt is daar wat mij betreft sprake van. Het vervelende is echter dat jij geen getuige kunt aanvoeren (ten minste, daar ga ik vanuit). Heel vervelend voor je, maar je bent dus verantwoordelijk, terwijl je er niks aan had kunnen doen. Je kunt het tot een rechtszaak laten komen, dan moet de fietser in ieder geval verder leven in de wetenschap dat hij mijneed heeft gepleegd, maar daar heb jij verder niks aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fietser is schuldig, jij bent aansprakelijk.

Het verschil tussen schuld en aansprakelijkheid is ingevoerd om de zwakke verkeersdeelnemers te beschermen. Ik ben het er niet mee eens omdat het afbreuk doet aan het rechtvaardigheidsgevoel. Maar ja, wie ben ik...

Conclusie: de fietser was fout, jij draait op voor de schade. Hoe onrechtvaardig dat ook is.

De enige manier om onder je aansprakelijkheid uit te komen is, aan te tonen dat de fietser zich roekeloos heeft gedragen. Als je kunt aantonen dat de fietser geblinddoekt fietste, of in volle vaart en volkomen onverwacht achter een rij geparkeerde vrachtwagens tevoorschijn schoot, dan was hij roekeloos en ben jij niet meer aansprakelijk.

Gelukkig hebben de meeste verzekeringen een clausule die voorkomt dat je een trede terugvalt wanneer een fietser of voetganger schuldig was, maar jij aansprakelijk werd gesteld.
Cryofiel
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-) jij was sneller
Cryofiel
14 jaar geleden
Correctie: ik had aanvankelijk niet gelezen dat de passagier *op het stuur* zat. In dat geval is er sprake van roekeloos gedrag, en is de fietser niet alleen schuldig, maar ook aansprakelijk. Echter, indien dit voor de rechter zou komen, weet je nooit hoe de uitspraak uit zou vallen. De rechter zou best kunnen zeggen dat het om kinderen gaat, en dat je van kinderen nu eenmaal kunt verwachten dat ze af en toe wat roekeloos zijn. Dan komt de aansprakelijkheid toch weer bij jou te liggen. Wil je dit uitvechten, dan heb je dus een advocaat nodig. En niet zo maar één, maar iemand die echt thuis is in dit gebied.
Fietsers zijn in het verkeer een kwetsbare, maar juridisch een heel beschermde groep en dit lijdt soms tot ontzettend vervelende situaties. In het verleden (voor 1999) kregen fietsers altijd minimaal 50% schadevergoeding, dus was je altijd je no-claim kwijt bij een aanrijding, zelfs als de fietser door het rode licht ging.

Fietsers en voetgangers die stoplichten negeren, dronken op het zadel zitten, zonder verlichting aan rijden of niet uitkijken bij het oversteken, hebben sinds 1999 geen recht meer op schadevergoeding na een ongeluk met een automobilist (ANP 4 juni 1999).

Het lastige is dat de schuldvraag niet zo zeer aan de orde is. Als de fietser op jouw weghelft komt kan je dit niet worden verweten. Maar de schuldige fietser kan wel een gedeelte schadevergoeding kunnen krijgen, tenzij je kunt aantonen dat er van roekeloos rijgedrag sprake is:

Fietsers en voetgangers worden in het verkeer beschouwd als zeer kwetsbaar en genieten daarom een bijzondere bescherming. Hier geldt artikel 185 Wegen Verkeers Wet (WVW) waarin wordt bepaald dat de gemotoriseerde aansprakelijk is voor ontstane schade van de niet-gemotoriseerde, tenzij er sprake is van overmacht of van kinderen jonger dan 14 jaar. De bewijslast ligt bij de gemotoriseerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook een keer een aanrijding gehad met een fietser. Fiets & fiester in de prak (politie, ambulance erbij) en ook schade aan mijn auto.
Omdat de fietser geen licht voerde, door rood licht reed en stomdronken was, was de schuldvraag snel beantwoord. Maar toch ben je als automobilist aansprakelijk voor de schade.
In mijn geval werd dus mijn verzekering aangesproken voor alle schade maar omdat mij geen schuld te verwijten was, had de schade geen invloed om mijn bonus/malus.
Dus wellicht even vragen aan je verzekeraar hoe ze hiermee omgaan.
14 jaar geleden
Dit is geen normale situatie.

Een fietser met een passagier op het stuur is aan het stunten.

Deze zal dus voor de schade moeten opdraaien.

Een advocaat maakt hier gehakt van. (mocht je rechtsbijstand hebben dan zet er wel druk achter, deze willen alleen dossiers sluiten en gaan dus voor middellen of 50/50)