Gele langwerpige borden?

Bij een wegomleiding zie je veel van die gele langwerpige borden waar een grote zwarte B of O of I en wat al niet meer in staat.Ik meen dat deze voor vrachtverkeer bestemd zijn.
Maar wat betekenen ze dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
5.5K

Het beste antwoord

In toevoeging op een ander antwoord:

De gele borden zijn tijdelijke omleidingsborden. Ze worden veel ingezet bij wegwerkzaamheden of andere tijdelijke wegafsluitingen.

Dit om te voorkomen dat je overal borden moet plaatsen met "Bodegraven" en een pijl, en "Woerden" en een pijl, enzovoort. Zulke borden met plaatsnamen zijn groter, kosten meer tijd om te lezen, en moeten speciaal worden gemaakt.

Daarom wordt aan het begin van een omleiding gezet "Bodegraven volg B" en "Woerden volg W". Dat zijn de enige borden die speciaal gemaakt moeten worden.

Alle andere borden bevatten alleen een B of een W met een pijl. Die borden komen van een grote voorraad.

Het is vooral handig als meerdere omleidingsroutes gedeeltelijk over dezelfde weg gaan. Dan staat er ergens B en een pijl rechtdoor, en daarnaast W en een pijl rechtdoor. Veel verder staat dan B en een pijl naar links, en W en een pijl naar rechts.

Goedkoper en overzichtelijker, om het kort samen te vatten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel duidelijke uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede uitleg van mijn vraag...10 punten voor jou!

Andere antwoorden (3)

Als die borden volgt dan kom je alsnog uit waar je in eerste instantie naar toe wilden.
Er staat dan bijvoorbeeld: "Voor Leiden, volg B". Zijn niet alleen voor vrachtverkeer, maar ook voor gewone autootjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gele borden zijn er voor iedereen, dit zijn omleidingen voor plekken waar aan de weg wordt gewerkt, of waar stremmingen zijn.

op termijn worden deze vervangen door blauwe borden met een U erop, hierbij staat dan een nummer ipv de letters die je nu op de gele borden terug vindt.

Toegevoegd na 17 uur:
Zoals Cryofiel aangaf, worden ALLEEN de standaard omleidingen vervangen voor de blauwe borden. Als er dan een ongeval of stremming is zijn dit wel de omleiding die je moet volgen.

In alle andere gevallen blijven de gele borden in gebruik.
Foutje van mijn kant.