waarom is benzine prijs hier zo hoog.

Wij in nederland betalen het meest voor benzine. Waarom dat?. Willen ze ons echt allemaal uit die auto halen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Heeeel veel is accijns, er gaat dus heel veel naar de overheid. Pompeigenaaren moeten het vooral van de bijproducten hebben. Dat kwartje van Kok ( vroeger ) is er ook nooit afgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze willen ns zeker niet allemaal uit die auto halen ; dan werd het openbaar vervoer wel goedkoper, beter en reizigersvriendelijker, en dat is ok niet echt het geval.

Ze weten juist dondersgoed dat mensen hoe dan ook IN die auto blijven zitten, in de file blijven staan, ver van hun werk blijven wonen / huis blijven werken, en ook in hun vrije tijd weinig gaan fietsen. Dus kun je voor benzine eigenlijk vragen wat je wilt.

Meer dan driekwart van de prijs van benzine is belasting. Een speciaal soort belasting dat je alleen kunt heffen over dingen die GEEN primaire levensbehoefte zijn, zoals genotmiddelen, (drank en sigaretten, koffie, chocolade) en brandstoffen. Accijns noemen we dat. En voor accijns is geen limiet ; je mag wel 2000 % accijns heffen als overheid, als je daar zin in hebt.

En zo gaan we ook de tijd nog wel meemaken dat de sigaretten 50 euro een pakje gaan kosten, en de benzine 25 euro de liter. En we zullen gewoon blijven kopen en betalen. Deze overheidsinkomsten echter verdwijnen niet in de zakken van een paar jongens die de belasting bedacht hebben, maar komen uiteindelijk in de schatkist terecht voor algemene middelen.

Zo betalen dus mensen die het zich kunnen veroorloven geld uit te geven aan niet-primaire levensvoorwaarden wat meer mee in de pot dan mensen die dat niet kunnen of niet willen. En bezine is bij uitstek een artikel waar we graag wat teveel voor betalen ; liever dan lopen, fietsen of met de trein gaan, een zuinigere auto kopen of dichter bij ons werk gaan wonen. Dat wordt dus redelijk tot op de bodem uitgemolken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof nooit dat een liter benzine zelfs boven de 5 euro uitkomt. Niemand gaat dan al meer tanken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Meer dan driekwart van de prijs van benzine is belasting."
Heb je hier een bron voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent niet geschikt voor de politiek, je bent te eerlijk + Overigens terecht dat op artikelen zoals brandstoffen voor voertuigen een dergelijk hoge accijns zit, kijk is wat voor schade het autorijden aan het milieu toebrengt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor oa. Bliets: http://www.bovag.nl/media/Brandstof/2011_OZD_BBT_pompprijsopbouw2011_benzine_%20voor_op_BOVAG-site.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en t slimme van die accijns is.. dat je ze nieteens terugkrijgt als je de auto nodig hebt vanwege iets medisch.. ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theobdn.... Als je het hele plaatje bekijkt. Zie je dat auto's maar een fractie van de de vervuiling verzorgen. De grote jongens zijn de industrie.
En aangezien de grote oliecoorperaties en de overheid jaren lang en nog steeds de ontwikkeling van alternatieve brandstof en schonere auto's hebben tegen gehouden. Krijgen wij geen keus. Mijn woon-werk verkeer situatie is een mooi voorbeeld. Ik woon 12 km van mn werk af. Met de auto15 min... Met de fiets 45 min maar door een natuur gebied. Dus als het donker is geen optie. Ov. 90 min als er geen vertragingen zijn
Ik heb dus. Zeker in de winter geen andere keus. Ik wil wel ... Maar ik kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels: Dat zeiden ze vroeger ook van de prijzen die we nu hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mobie : is een brommer dan geen optie ? Dat doet mijn man op een vergelijkbaar traject ook '; geen natuurgebied, maar wel door de - in Duitsland onverlichte - weilanden. Drie keer zo snel, en kost een drol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels ; natuurlijk zal de waarde van de euro tegen die tijd niet meer te vergelijken zijn met die van nu, maar reken maar dat het zowel absluut als relatief beduidend duurder zou worden. Als je mij vijfentwintig jaar geleden had verteld dat een pakje sigaretten nu meer dan twaalf gulden zou kosten, had ik je ook totaal voor gek versleten ; drie gulden vond ik al belachelijk duur. Herinner me nog dat het 1,50 (gulden !) was, en TOEN was het al half accijns. Wat de benzine ten kostte weet ik niet ; ik had nog geen rijbewijs.
dudemeister
12 jaar geleden
en ik in december jl nog in een dikke vette aso bak rondgereden in de US of F..king A en daar een Eurootje betaalde voor een litertje - $2,35 de gallon
Lekker hé , en wij maar bloeden hier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oh-zo-lage prijzen van vroeger geven wel een behoorlijk vertekend beeld. Het modaal inkomen is natuurlijk ook enkele malen verdubbeld door de decennia heen. 0.51 gulden per liter in 1965 klinkt heel laag, maar dan moet je wel bedenken dat het brutojaar(!)salaris in die tijd rond de €3000 euro lag. Zo slecht hebben we het echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je niet: er zit een verschil tussen gemiddeld salaris en modaal salaris. Het modaal salaris rond die tijd was (volgens jou) dus ongeveer 3800 euro, maar het gemiddelde salaris ligt nog een stuk lager.
De prijs van benzine is sinds 1965 (1.80/(0.51/2.2)) = 7.8 maal zo duur geworden. Het modaal inkomen is (32500/3800) = 8.6 maal zo hoog geworden. In verhouding is de benzine nu dus goedkoper dan in 1965.
Omdat er van de huidige benzinprijs er € 1,08 naar de nederlandse regering gaat als accijns .
En die onrust in het midden oosten die drijft de prijs ook op
En zij willen ons niet uit de auto halen maar zij willen er wel zoveel mogelijk geld aan verdienen .
Was deze week nog op tv .