Bestuurderstoel in hoogte verstelbaar legaal inbouwen?

Hallo,

Nu ik mijn rijbewijs heb rijd ik nog wel eens in de auto van m'n moeder (Fiat Panda van 05/2011). Ik ben vrij lang en heb vrij grote voeten, op zich niet zo'n probleem voor deze auto.

Echter heb ik rijles gehad in een Toyota Auris, met een in hoogte verstelbare bestuurderstoel. Dit maakt het voor mij net wat fijner om de pedalen goed te bedienen. Dit zit echter niet in de Panda.

Is het mogelijk om zo'n systeem legaal in te laten bouwen, zonder dat daarbij een compleet andere stoel moet worden gemonteerd (ivm het uiterlijk) en wat zou dit kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.5K

Antwoorden (2)

Ik zou niet weten hoe zoiets NIET legaal zou kunnen zijn, tenzij je de stoel ergens wilt jatten of het inbouwen zwart wilt uitbetalen. In principe kun je talloze aanpassingen in laten bouwen in je auto, alleen meestal zul je daarvoor wél een andere stoel nodig hebben, en goedkoop is het ook niet.

Kijk eens op sites van diverse auto-aanpasbedrijven, er is echt veel te vinden op dit gebied. Een in hoogte verstelbare stoel is dan nog redelijk eenvoudig, er zijn er ook die draaien zodat je makkelijker uit kunt stappen, en er zijn stoelen met een verlengde slede die naar zes kanten verstelbaar zijn zodat je in een bus gemakkelijk vanuit je rolstoel via de achterkant de bestuurdersstoel kunt benaderen en dan een transfer kunt maken. Een paar linkjes voor speciale stoelen of bedrijven waar je die kunt vinden, staan in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kijk je niet gewoon bij een autodemontagebedrijf / sloopbedrijf.
Fiat heeft zelf tenslotte ook standaard stoelen gemonteerd in de Panda die in hoogte te verstellen zijn (vanaf een bepaald type)
Is de afstand tot je pedalen dan nog niet voldoende, dan kan je stoelrail zonder extra aanpassingen nog een tandje naar achteren geplaatst worden.
Achter de bestuurder zitten is dan niet meer mogelijk.
Al met al zal dit niet te veel hoeven kosten. Zoeken naar de juiste kleur is misschien lastiger.