Ik heb een auto ongeluk gehad, de andere partij zit fout. Ik ben WA verzekerd en moet dus zelf alles regelen voor eventuele vergoeding?

Ongeluk gebeurd in Nederland.
De andere auto is een Belgische auto.
Het schadeformulier is ingevuld door de politie.
Ik ben WA verzekerd. Geen rechtsbijstand.

Reactie van mijn verzekering:

"Uit de stukken blijkt dat de andere partij aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Dat betekent dat de schade niet vergoed wordt door ons, maar vergoed moet worden door de verzekeraar van de andere partij.
Helaas ben je niet bij ons verzekerd voor rechtshulp of schade aan je eigen auto. Wij kunnen daarom de schade niet voor je verhalen bij de andere verzekeraar. We raden je daarom aan om zelf contact op te nemen met de andere partij of de verzekeraar over je schade."

Welke stappen moet ik ondernemen om vergoed te worden en mijn auto weer in orde te maken zonder alles zelf te moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

De tegenpartij is dan verantwoordelijk voor een reactie. Krijg je deze niet zou je de tegenpartij schriftelijk een aansprakelijkheidsstelling moeten sturen. Hier moeten ze op reageren, het kan echter complexer worden doordat het een buitenlander betreft.
Mocht het lastig worden kun je in een aangetekende brief de tegenpartij nogmaals aansprakelijk stellen en ook juridische kosten declareren bij hen (met vastgestelde termijn van reactie) daarna kun je een advocaat aanstellen.

Mocht je elders een rechtsbijstandverzekering hebben kun je deze inschakelen deze doen het werk. Dit hoeft niet via de verzekeraar te lopen waar de autoverzekering loopt. Ondanks het feit dat ze dit voorval niet meer dekken, is het wel raadzaam deze toch af te sluiten voor een volgende keer. Deze kost ook niet zo heel veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het goed is, heeft de veroorzaker ook de schadeformulieren naar zijn verzekering gestuurd, deze verzekering neemt dan contact met jou op, is dit na een week nog niet gebeurd, dan kan je contact opnemen met de veroorzaker van het ongeluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je lid zijn van de wegenwacht, heb je bij hen rechtsbijstand. Daar zou ik zeker even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is, heb je een dubbel van het aanrijdingsformulier. Hierop staan naam en adres van de verzekering. De politie heeft deze gegevens ook.
Wacht een week, en contacteer dan zelf de verzekering.
Als de tegenpartij eerlijk is heeft hij zijn verzekeraar al gecontacteerd.

Vaak is het 6 maand wachten op je geld bij een ongeval met een buitenlander. Ik heb het nooit sneller geweten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht de tegenpartij zijn verzekeraar niet ingelicht hebben, zit er niets anders op dan in België te dagvaarden. Ik heb het probleem gehad met Frankrijk en heb na 7 jaar mijn geld gekregen, maar zover hoeft het niet te komen.