Hoe komt het dat in een file de linkerbaan vaak langzamer gaat dan de rechterbaan?

Gisteren stond ik weer eens in een file (dit keer op de A12) en het viel me weer eens op dat in de file de linkerbaan veel langzamer ging dan de rechter. Gezien het feit dat juist de rechterbaan van een file last heeft van in- en uitvoegend verkeer vond ik dat eigenlijk wel vreemd. Is daar een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Antwoorden (10)

Dat is een bekend effect...

Als de nieuwslezer voorspelt "Hier en daar Regen", dan regent het hier als ik hier ben en regent het daar als ik daar ben...

Het gras is groener bij de buurman...

En met een Ferrari moet je langer wachten voor een rood stoplicht dan met een Fiat 500...

Dus jouw aangehaalde fenomeen kun je hier bijschuiven, dat valt hier ook onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je kunt nooit 'daar' zijn. Je bent altijd 'hier'. Let maar eens goed op... Als de nieuwslezer zegt 'hier en daar regen', dan denk ik altijd: hier EN daar, dat is dus overal... (Hee, Cryofiel schrijft een XiniX-reactie... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... Het moest er ooit van komen... Je bent de eerste... LOL...
Je valt ten prooi aan de gedachte van de meerderheid.

*Iedereen* denkt dat de linkerbaan sneller is. Niemand wil op de vrachtwagenbaan rijden. Gevolg is dat de linkerbaan zo populair wordt, dat die baan juist langzamer gaat.

Daar komt een psychologisch effect bij. Je snelheid wordt door de file beperkt. Je wilt dus graag sneller. Wat doe je normaal gesproken als je sneller wilt? Juist, je gaat naar links.
Cryofiel
14 jaar geleden
Veel reiziger denken dat de linkerbaan sneller gaat en voegen daarom daar gelijk in. In de praktijk vertraagt dit juist de boel waardoor de linkerbaan langzamer gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is omdat er in de linkerbaan veel auto's rijden, die als het even kan hard willen rijden(snel optrekken) en dan weer boven op hun rem gaan staan(schok-effect). In de rechterbaan rijden veel vrachtwagens, die niet zo snel kunnen optrekken en daardoor rijd die rij veel constanter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij komt het ook dat op de rechterbaan vrachtwagenchauffeurs rijden. Wat men ook van ze vind het zijn wel professionels. Op de linkerbaan rijden ook mensen die misschien 3000km per jaar rijden dus minder verkeers inzicht hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De linker baan is de "snelle" baan. Niemand wil in de file staan wordt er dus vaak opgeschoven naar de linkerbaan. Dit heeft tot gevolg dat de linker baan een stuk drukker wordt en door het invoegende verkeer ook een stuk langzamer.

Vaak leidt het ook tot frustratie wanneer mensen voor je blijven invoegen, dan wordt het gaatje dichtgereden waardoor er (wanneer nodig) harder moet worden geremd. Dit komt de verkeersdoorstroming ook niet ten goede.

Advies:
Blijf als het kan, lekker in de baan waar je al rijdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met het feit dat de vrachtwagenchauffeurs hier mooi op anticiperen en de wagen stationair laten rollen. Hierdoor blijft de rechter baan in beweging...

Maar ik sta nog wel eens bij Valburg vast op de A50 en daar is het net omgekeerd. Omdat iedereen zo nodig van uiterst links ineens over rechts en de spitsstrook naar de afslag wilt. Dus dan rijd links vrij gemakkelijk door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts rijden meer vrachtwagens die meer ruimte tussen de voertuigen laten. Als er dan file is, zal zeker in het begin de rechtse rij langer door kunnen rijden (rollen). Bij op en afritten zal bij de afrit eerst de rechtse rij sneller zijn (uitvoegend verkeer) en daarna bij de oprit weer langzamer worden door het invoegende verkeer.

Als al die links- en middenplakkers gewoon rechts zouden
rijden, zou de linkse rij sneller zijn...

Staat er inmiddels xx km file, zal het weinig meer uitmaken, waar men 2 uur staat... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me bedenk hoevaak ik van links naar rechts verschuif en van rechts naar links (om zo snel mogelijk uit de file te komen) dan gaat het volgens mij gelijk op. Misschien gaat de rechterbaan iets langerzamer omdat daar meer mensen rijden omdat ze een afslag moeten hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Is dit een flame bait? Als je werkelijk zo'n strontvervelende stuiteraar bent, ben je zelf één van de oorzaken van de file. Het grote probleem is dat een stuiteraar dat zelf niet ziet, want de extra problemen die de stuiteraar veroorzaakt vinden altijd *achter* de stuiteraar plaats. De pingpongrijder schiet zelf geen fluit op met zijn gestuiter. Nou ja, misschien drie seconden per vijf kilometer. Hij veroorzaakt wel een hoop ergernis bij vele andere automobilisten, en hij verergert de file achter hem. De laatste keer dat ik zo'n stuiteraar bezig zag was gelukkig al een paar maanden geleden. Hij en ik voegden op dezelfde plek in. Hij direct naar links, een andere auto dwingend tot flink remmen. Ik gewoon rechts. Aan het begin zaten we dus op dezelfde hoogte in de file. De file duurde 7 kilometer. Toen de file begon op te lossen, had de pingpongrijder een voorsprong opgebouwd van maar liefst zes auto's. Zes auto's in zeven kilometer - doe jij het daar echt voor? Ik vind zulk gestuiter egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan het dat ik dan in een file sta als (volgens jou) de problemen pas ACHTER het gestuiter van mij plaats vindt? En nee.. het heeft vaak totaal geen nut, dat ben ik met je eens. Het zit tussen de oren. Zoals zoveel dingen. Overigens rij ik geen mensen klem ofzo en nu ik niet meer van het oosten naar het westen moet (en andersom.. anders kom ik niet thuis) sta ik nooit meer in de file :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Jouw gestuiter verstoort de soepele doorstroming van het verkeer achter jou. De auto voor welke jij invoegt, houdt een bepaalde afstand tot zijn voorligger. Die afstand wordt fors kleiner als jij er tussen komt. Dat is voor die andere auto onaangenaam, anders had hij sowieso al op die kleinere afstand gereden. Die ander zal de afstand dus weer vergroten. Hij zal dus afremmen. Het harmonica-effect zorgt ervoor dat, twintig auto's daarachter, de file stil komt te staan. Op die manier veroorzaak jij precies dat afwisselende stilstaan en weer een stukje kunnen rijden waar je zelf zo'n hekel aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is logisch dat als ik er tussen wil, er plaats gemaakt "moet" worden. Anderzijds is er dan weer een plaatsje over op de baan waar ik vandaan kwam. Dus dan is de vraag niet echt beantwoord...
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, op die andere baan zal degene die achter jou reed, dus even wat sneller gaan. Ook dat geeft een verstoring van de constante snelheid. Experimenteel is bevestigd dat de capaciteit van een weg het grootste is, wanneer de snelheid constant is. Elke verstoring van de snelheid leidt tot een *langere* reistijd voor iedereen, ook als je heel even sneller kunt rijden. Van baan wisselen veroorzaakt dus op beide rijbanen een toename van de reistijd en een toename van de lengte van de file.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké dan is de vraag nu beantwoord. Maar wees gerust.. van mij zul je geen last meer hebben (op de snelweg dan..) want ik waar ik woon zijn zo goed als nooit files ;)
Mensen hebben de neiging op de linkerbaan te gaan rijden als ze een rood stoplicht zien aankomen en ook als het file is.
Let maar eens op bij een stoplicht. Vaak rijdt de rechterbaan sneller weg dan de linker.
Langszame weggebruikers willen naar links en gaan daar het verkeer ophouden.
Waarom ze het doen? Geen idee.
Bij filerijden hetzelfde + nog een kwalijker verschijnsel, er zijn er altijd die maar blijven wisselen van baan en hierdoor mensen laten remmen, dus de hele rij vertragen en dus binnen een file een extra file veroorzaken.

Oplossing ; "keep your lane" heet dat geloof ik in Amerika. Werkt hier in NL niet. Hier is het "ikke ikke Ikke".