Hoe komt het dat in een file de linkerbaan vaak langzamer gaat dan de rechterbaan?

Gisteren stond ik weer eens in een file (dit keer op de A12) en het viel me weer eens op dat in de file de linkerbaan veel langzamer ging dan de rechter. Gezien het feit dat juist de rechterbaan van een file last heeft van in- en uitvoegend verkeer vond ik dat eigenlijk wel vreemd. Is daar een verklaring voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is een bekend effect... Als de nieuwslezer voorspelt "Hier en daar Regen", dan regent het hier als ik hier ben en regent het daar als ik daar ben... Het gras is groener bij de buurman... En met een Ferrari moet je langer wachten voor een rood stoplicht dan met een Fiat 500... Dus jouw aangehaalde fenomeen kun je hier bijschuiven, dat valt hier ook onder...

Je valt ten prooi aan de gedachte van de meerderheid. *Iedereen* denkt dat de linkerbaan sneller is. Niemand wil op de vrachtwagenbaan rijden. Gevolg is dat de linkerbaan zo populair wordt, dat die baan juist langzamer gaat. Daar komt een psychologisch effect bij. Je snelheid wordt door de file beperkt. Je wilt dus graag sneller. Wat doe je normaal gesproken als je sneller wilt? Juist, je gaat naar links.

Veel reiziger denken dat de linkerbaan sneller gaat en voegen daarom daar gelijk in. In de praktijk vertraagt dit juist de boel waardoor de linkerbaan langzamer gaat.

Dit is omdat er in de linkerbaan veel auto's rijden, die als het even kan hard willen rijden(snel optrekken) en dan weer boven op hun rem gaan staan(schok-effect). In de rechterbaan rijden veel vrachtwagens, die niet zo snel kunnen optrekken en daardoor rijd die rij veel constanter.

volgens mij komt het ook dat op de rechterbaan vrachtwagenchauffeurs rijden. Wat men ook van ze vind het zijn wel professionels. Op de linkerbaan rijden ook mensen die misschien 3000km per jaar rijden dus minder verkeers inzicht hebben

De linker baan is de "snelle" baan. Niemand wil in de file staan wordt er dus vaak opgeschoven naar de linkerbaan. Dit heeft tot gevolg dat de linker baan een stuk drukker wordt en door het invoegende verkeer ook een stuk langzamer. Vaak leidt het ook tot frustratie wanneer mensen voor je blijven invoegen, dan wordt het gaatje dichtgereden waardoor er (wanneer nodig) harder moet worden geremd. Dit komt de verkeersdoorstroming ook niet ten goede. Advies: Blijf als het kan, lekker in de baan waar je al rijdt!

Dit heeft alles te maken met het feit dat de vrachtwagenchauffeurs hier mooi op anticiperen en de wagen stationair laten rollen. Hierdoor blijft de rechter baan in beweging... Maar ik sta nog wel eens bij Valburg vast op de A50 en daar is het net omgekeerd. Omdat iedereen zo nodig van uiterst links ineens over rechts en de spitsstrook naar de afslag wilt. Dus dan rijd links vrij gemakkelijk door...

Rechts rijden meer vrachtwagens die meer ruimte tussen de voertuigen laten. Als er dan file is, zal zeker in het begin de rechtse rij langer door kunnen rijden (rollen). Bij op en afritten zal bij de afrit eerst de rechtse rij sneller zijn (uitvoegend verkeer) en daarna bij de oprit weer langzamer worden door het invoegende verkeer. Als al die links- en middenplakkers gewoon rechts zouden rijden, zou de linkse rij sneller zijn... Staat er inmiddels xx km file, zal het weinig meer uitmaken, waar men 2 uur staat... ;-)

Als ik me bedenk hoevaak ik van links naar rechts verschuif en van rechts naar links (om zo snel mogelijk uit de file te komen) dan gaat het volgens mij gelijk op. Misschien gaat de rechterbaan iets langerzamer omdat daar meer mensen rijden omdat ze een afslag moeten hebben...

Mensen hebben de neiging op de linkerbaan te gaan rijden als ze een rood stoplicht zien aankomen en ook als het file is. Let maar eens op bij een stoplicht. Vaak rijdt de rechterbaan sneller weg dan de linker. Langszame weggebruikers willen naar links en gaan daar het verkeer ophouden. Waarom ze het doen? Geen idee. Bij filerijden hetzelfde + nog een kwalijker verschijnsel, er zijn er altijd die maar blijven wisselen van baan en hierdoor mensen laten remmen, dus de hele rij vertragen en dus binnen een file een extra file veroorzaken. Oplossing ; "keep your lane" heet dat geloof ik in Amerika. Werkt hier in NL niet. Hier is het "ikke ikke Ikke".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100