Ben je in de volgende situatie gedwongen om op te staan?

Hallo,

In de meeste Connexxion bussen zit er rechts naast de chauffeur een 1 persoon zit plek. Ik ga ervan uit dat deze zit plek special voor ouderen zijn (ook al staat dat nergens aangegeven). Dus als een opa of oma aan je vraagt om op te staan ben je dan verplicht om dat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beetje respect bent sta je wel op jij. no mather wat voor stoel, kruk of steen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook niet de vraag van Raico. Hij vraagt alleen of je het verplicht bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het staat niet in de wet nee. maar er zijn ook ongeschreven regels of normen en waarden waar we ons nederland wat mooier mee zouden kunnen maken. en dat zijn dit soort dingen opstaan voor andere ouderen zwangeren. niet je tas op de stoel naast je zetten omdat we mensen schuw zijn enzo. zou het leven leuker en gezelliger maken
Summo
12 jaar geleden
Nou wat mij betreft geldt dat niet altijd, had ooit een bijbaantje (als tiener natuurlijk) op zaterdag en op koopavond waarvoor ik me de hele dag/avond rot rende in een winkel. Zat ik (net na sluitingstijd) in de tram naar huis stonden er van die zuchtende "middelbaren" naast mijn stoel, beladen met inkopen en tassen. Die konden van mij mooi blijven staan zuchten hoor, ik keek per ongeluk uit het raam en had het niet in de gaten

Het beste antwoord

Die plek is helemaal niet speciaal bedoeld voor ouderen. En eigenlijk hoeft een "opa" of "oma" jou helemaal niet te vragen of hij/zij daar mag zitten, want je biedt die plaats natuurlijk zelf wel aan. Vooral omdat het in de (nieuwe, gele) Connexxion bussen al snel klimmen wordt als je naar achteren loopt. Maar dat geldt natuurlijk niet als je zelf "opa" of "oma" bent. ;-)

Gelukkig is het niet zo, dat alle mogelijke hoffelijkheid verplicht moet worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nou, dat is wel zo beleefd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet aangegeven staat dat deze plek bedoeld is voor invaliden dan ben je dat niet verplicht. Dat staat er namelijk wel bij als het zo is. Maar natuurlijk doe je dat wel als er een ouder iemand instapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat nergens in de wet dat het verplicht is om op te staan voor ouderen, hoogzwangeren, mensen die moeilijk ter been zijn.
Maar als je een beetje bent opgevoed met een fatsoensbesef, dan hoef je deze vraag niet te stellen, want dan sta je netjes op.

Tip voor het geval je niet graag opstaat: Ga helemaal achterin de bus zitten, dan zijn er vast genoeg die voor je zitten die wel opstaan voor de ouderen/slecht ter been zijnden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alle andere plaatsen bezet zijn zou ik dat wel doen. Maar dan niet wachten tot opa of oma het vraagt, maar zelf aanbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een ouder iemand, of iemand slecht ter been, of wie dan ook dat vraagt, nee dan ben je dat niet verplicht.

Maar iemand die dat niet doet is wel een ontzettende hork.