Waar is verkeersbord B4 (voorrangskruising zijweg ligt links) goed voor? Als bestuurder heb je van nature toch al voorrang op links ?

Ter besparing en voor de duidelijkheid zou dit bord m.i. volledig kunnen vervallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Het beste antwoord

Normaal gesproken moet je een tram die van links komt voorrang geven, behalve dan als bijvoorbeeld bord B4 er staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Oebele;

Omdat voorrang je verleend moet worden; je mag het dus niet zomaar nemen. Dat bord waarschuwt voor een situatie waarbij je, ondanks de voorrangsregel, toch even extra moet opletten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf de andere kant geldt dat de zijweg rechts ligt.
En vanaf de zijweg geldt dat je hoe dan ook een bord krijgt 'nadering voorrangskruising'.

Je kunt niet een van de benaderingswegen van een kruising deze informatie onthouden, omdat je moet weten op welke wijze de voorrang is geregeld.
14 jaar geleden
Zodat je gewaarschuwd bent dat er iets van links kan komen (je bent er op voorbereid).
Niet iedereen let namelijk altijd even goed op, en nu ben je er op bedacht dat er verkeer van links kan komen en je bent even wat alerter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat bord wordt er nogmaals verduidelijkt dat je een voorrangs kruising nadert.

De bestuurder die uit zo'n straat komt heeft dan ook doorgaans "haaientanden" voor zijn banden om het bord B4 ook voor deze bestuurder te verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag (of het verstandig is, is een tweede) op een voorrangskruising inhalen. Op een normale kruising niet. Bovendien moet diegene uit de zijstraat aan beide richtingen voorrang verlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kom ook wel eens van die overbodige borden tegen.als je erop gaat letten,zijn t er best veel.klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bord is er omdat je op een voorrangsweg ter hoogte van een zijweg niet mag inhalen...
Als je op de voorrangsweg zit, weet je dat je in de buurt van een zijweg komt en moet je dus even wachten met inhalen...

zo zie je maar weer... die borden staan er echt niet voor niets...