Mijn caravan is mondeling verkocht echter nu wil mijn expartner hem niet kwijt de koper wil een schadevergoeding moet ik die geven ?

Toegevoegd na 6 uur:
Hij dreigde mijn expartner iets aan te doen en mijn kinderen dit wil ik natuurlijk altijd voorkomen. Verder zegt hij dat de schadevergoeding voor het huren van een busje is.hij kon dit echter niet aantonen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke schade heeft zo iemand nou helemaal geleden.
Sorry hoor, maar wat zijn er toch vervelende mensen op de wereld! Dan kijk je toch gewoon verder voor een andere. Jammer. Pech gehad.
Ik heb het niet tegen jou hoor vrager, maar tegen je
aspirant-koper. Ik kan me daar aan ergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kun je hem op jouw beurt aanklagen voor bedreiging,expartner en kinderen iets aandoen ??Wat is dat voor ziek persoon ?

Antwoorden (7)

volgens mij is mondeling ook bindend
Ik denk dat je er niet onderuit komt ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Mondeling is niet onderuit te komen
Helaas maar je zit er aan vast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet ie wel een (objectieve) getuige hebben, anders is het jouw woord tegen zijn woord.
Op zich is een mondelinge overeenkomst ook bindend, maar uit je verhaal begrijp ik dat je niet alleen zeggenschap hebt over de caravan.
Als je iets te koop aanbied dat niet 100% je eigen eigendom is, dan kan het weigeren van je expartner een ontbindende voorwaarde voor het contract zijn.
In dat geval hoef je de koper volgens mij geen schadevergoeding te betalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gisteren stond een dergelijk verhaal in de Telegraaf, betreffende de deelname van een van de TEG-participanten. Hieronder een deel van de tekst:

"Paul Brinks, voormalig manager en vriend van Marco Borsato, probeert zich volgens betrokkenen uit alle macht onder zijn persoonlijke borg voor een miljoenenlening van ABN Amro aan het failliete artiestenbureau The Entertainment Group (TEG) uit te worstelen. Hierdoor dreigt de financiële strop voor Borsato nóg groter te worden.
Paul Brinks zou zijn voormalige echtgenote Sandra Nagtzaam onlangs hebben verzocht te verklaren dat zij hem geen toestemming heeft gegeven voor het aangaan van de borgstelling. Nagtzaam zette namelijk nooit haar handtekening voor de miljoenenlening die haar toenmalige echtgenoot sloot. Met de verklaring zou Brinks zijn aansprakelijkheid nietig kunnen laten verklaren."

En dit betreft waarschijnlijk niet een mondelinge overeenkomst, maar een schriftelijke.
Jouw verhaal lijkt me een overeenkomstig geval: Je ex-partner gaat niet akkoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik het dan maar netjes zeggen?

Er zijn wettelijke eisen aan zo'n dergelijke overeenkomst.
Aan de eerste heb je voldaan, het is een koopovereenkomst.
Tweede weet ik niet? Of je hebt geleverd, ga hier wel vanuit.
Derde is ook de eigendomsbevoegdheid. Deze is hier aanwezig aangezien het een besluit moet zijn van de bevoegde. Ik neem hier op uit dat jullie beide beslissingsbevoegd zijn. Echter is hij nu een EX partner. Daarom moeten jullie beide een beslissing hierover nemen.
Daarom is deze mondelinge overeenkomst niet geldig. (n.v.t. = mondelinge overeenkomst moet direct akkoord worden gezegd, anders is deze niet geldig)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mondelinge-overeenkomst-auto-particulier.22428

Lees mijn antwoord + reacties eronder.
Verder ook die kerel die het beste antwoord gaf. Dan kom je er wel uit!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hiervoor ook gesuggereerd wordt, namelijk dat het zomaar kan zijn dat jullie overeenkomst niet bindend was omdat je niet de enige bent wiens eigendom de zaak was is goed mogelijk, maar ik weet daar te weinig vanaf om dat met zekerheid te kunnen bevestigen, dus op dat punt geef ik ook geen antwoord.

Wat ik echter wel als (mogelijk) belangrijke toevoeging heb is dat schadevergoeding alleen opeisbaar is als er aantoonbaar schade geleden is.

Het lijkt mij heel sterk dat iemand die een caravan koopt en dan (naar ik mag aannemen) binnen een redelijke termijn alsnog te horen krijgt dat de caravan niet verkocht wordt hier schade van ondervindt. Met andere woorden ik denk dat deze persoon bijzonder zwak zou staan als het ooit tot een rechtszaak zou komen. Houd daar ook rekening mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juridisch zit je verkeerd. Het is alleen de vraag wat een rechter daar voor oordeel over velt. Die "koper" zal ook zijn advocaat moeten inschakelen etc. Kost geld, kost tijd etc. Meestal komt het niet zover.

Als het wel zover komt gebeurd er dit, kan er dit gebeuren: Vriend van me had een dure sportauto gekocht die de verkoper opeens niet meer wilde verkopen. Maar, afgesproken etc. Rechtsbijstand erop en rechter veroordeelde de verkoper tot het sluiten van de deal en dus overdracht auto.

Je hebt misschien rechtsbijstand. Bel die eens op. Of een van de juridische telefoonlijnen. Diverse advocaten houden ook spreekuur voor iets van 50 euro per advies. Dat is de beste optie, op het verkopen van je sleurhut na dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet een schadevergoeding geven, mits de koper kan aantonen en deugedelijk kan onderbouwen wat zijn schade is én mits hij kan aantonen dat er een (geldige) overeenkomst is.

Wat is dan zijn schade?
Stel hij koopt een vergelijkbare caravan van hetzelfde bouwjaar met dezelfde opties etc en hij betaald 300 euro meer. Dan moet hij aantonen dat die 300 euro die hij meer betaald jouw schuld is plus eventuele bijkomende kosten zoals bijvoorbeeld reiskosten etc. Laten we zeggen dat hij alles bij elkaar 400 euro heeft (in dit voorbeeld).

Maar goed, de praktijk... om die schadevergoeding te kunnen claimen dient hij naar de rechter te gaan, tenzij jij met hem tot een afspraak kan komen. Mocht hij naar de rechter willen dan zal hij een advocaat in de arm nemen.

Om bij de rechter te kunnen komen dient hij dus een advocaat in te schakelen, deze moet jou eerst aanmanen met een ultimatum vooraleer hij naar de rechtbank kan. Vervolgens dient er een dagvaardiging te komen, die middels een deurwaarder wordt afgeleverd.

Vervolgens moet hij naar de zitting met zijn advocaat. De rechter gaat dan de zaken aanhoren en vragen stellen en zal een besluit nemen.

In de meeste gevallen draait eenieder op voor diens eigen kosten. Stel dat de rechter zou vinden dat u zijn schade moet betalen, dan vermoed ik (in dit voorbeeld) dat de koper er nog steeds geld op toe legt. Uurtje of vier advocaat, deurwaarder, ik denk dat zo'n gang naar de rechtbank hem een 1000 tot 1300 euro kost.

Hierop krijgt hij zijn schade (deels) van u terug... cnclusie, mocht dit naar de rechtbank gaan dan kost het hem meer geld dan u en dus is het voor hem, op het principe na, niet rendabel om dat te gaan ondernemen.

Mijn tip: probeer het even te negeren, wellicht dooft het verhaal dan uit.

Mocht hij daadwerkelijk stappen ondernemen dan krijgt u altijd nog de kans om een regeling te treffen voordat u voor de rechter staat (o, wat klinkt dat zwaar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er niks schriftelijk is vastgelegd dan heeft hij geen poot om op te staan en als hij gaat dreigen schakel je de politie in wegens bedreiging en neem dit op met je mobiel als hij weer contact zoekt gr loekie