Heeft een ambulance tegenwoordig een afstandsbediening om stoplichten bij een spoedgeval op groen te zetten of van mede weggebruikers op rood?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.3K

Antwoorden (4)

De melkkamer weet de route en bedient de verkeerslichten zo dat medeweggebruikers stoppen om de ambulance door te laten. Stoplichten bij spoorwegovergangen zijn helaas niet te bedienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Die Hard 4 zeker haha
Ja, en de brandweer ook, maar niet voor alle stoplichten, alleen die daarvoor geschikt zijn. Meestal die in de doorgaande routes vanaf de kazerne of het ziekenhuis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerslichtbe%C3%AFnvloeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in sommige regios wordt gebruik gemaakt van KAR (Korte Afstand Radio). Dmv een modem kan de ambulance, mbv van GPS, automatisch communiceren met de verkeersregelinstallaties (mits ook voorzien van KAR).

Lees details op:
http://www.hvdgm.nl/ambulancezorg/nieuwsarchief/ambulances_sneller_door_kar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al tientallen jaren bestaat het Vetag systeem, vooral in gebruik bij bussen om voorrang te krijgen.
In steden waar Vetag gebruikt wordt hebben de hulpdiensten vaak ook een transponder onder het voertuig die aan de lussen in het wegdek de komst van het voertuig aan de verkeerslichtinstallatie doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige goede antwoord, weet ik uit ervaring.