Beslagen voorruit. Warm of koud blazen?

Wat werkt het snelste? Blower voluit en de verwarming op de warmste stand of op de koudste stand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
26.3K

Antwoorden (7)

Dat hangt er een beetje vanaf. Zelf heb ik een zgn ecc systeem die dat automatisch regelt voor je. Gelijk de blower op 10 zetten met de verwarming op hot is meestal niet aan te raden. Als je een nog een manuele hebt zou ik zeggen hot volop aan en de blower midden hoog. In ieder geval niet koud blazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat dit met warm blazen het beste gaat.

Overigens, als je een airco hebt en deze aanzet, is je voorruit binnen enkele tellen helemaal helder.
Ook als er nog geen warme lucht beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, het is niet de temperatuur die de lucht weerhoud van condenseren. Het is het feit dat de lucht geen tijd heeft om te condenseren als de blower aan staat.

Wat wel helpt is de blower harder zetten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vorst zou ik kiezen voor warme lucht anders bevriezen de ramen aan de binnenzijde.

Wat de ontwaseming versnelt is lucht van buiten aanzuigen en achter in de auto een raam een klein beetje openzetten zodat er een optimale circulatie ontstaat en geen overdruk in de cabine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Ten eerste duurt het even voordat de temperatuur zover gestegen is, ten tweede als de raam door dat spanningsverschil breekt is er iets anders aan de hand, zo iets als roest in het plaatwerk waarop de raam rust.
Warme lucht i.c.m. airco. Warme lucht kan meer vocht opnemen en aircolucht is altijd droger waardoor het ook nog is meer vocht opneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met airco koude lucht en zonder airco warme lucht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je de airco in de auto aanzet, of maak gebruik van de autoventilator wanneer je geen airco hebt. De airco is je vriend, ook in de herfst en winter. Airco zorgt er namelijk voor dat de lucht droger wordt. Richt de blazers op de voorruit, op de hoogste stand en de verwarming op de temperatuurstand ‘tropisch eiland’. Tijd is immers kostbaar en je wilt snel wegrijden. Je kunt nu snel weer door de ramen heen kijken. Zet de temperatuur en blazer langzaam iets lager, maar zet de airco niet uit. Anders heb je binnen no time weer beslagen autoruiten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Leuk hoor, om met koud weer ijskoude lucht te blazen.
Het moet anders kunnen hoor.