Hoe werkt dat ov-kaart gedoe?

Kan iemand uitleggen hoe je geld erop moet zetten?
Hoe het met het reizen zit; aantal kilometers, aantal geld etc. is het duur of juist niet? HOE GAAT DAT??

Toegevoegd na 12 minuten:
sorry, ik heb nog een vraag, op 9292ov.nl staat de prijs en ernaast reductie welke prijs betaal je dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (5)

misschien dat deze website je weg wijs maakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alsje
je kunt er geld opzetten bij de zogeheten oplaadpunten, de prijs is verder niet hoger dan een normaal kaartje. verder kun je inderdaad beter de site raadplegen, zo moeilijk is het allemaal niet.

Toegevoegd na 59 minuten:
Je betaald de prijs zonder reductie, tenzij je een kortingkaart bezit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt
Je hebt een betaalpas nodig om geld te zetten op de ov-kaart. Dat gaat met speciale automaten in supermarkten en boekwinkels, en met de gewone automaten op de stations. Er wordt stap voor stap bij aangegeven hoe je dat moet doen, dat is echt niet moeilijk. De reductieprijs is van toepassing als jij een kortingskaart hebt, bijvoorbeeld voor de trein een voordeelurenkaart.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook met je kaart naar het loket gaan en vragen of ze er geld op willen zetten.
Hier kun je antwoord vinden op al je gestelde vragen!!
http://www.ov-chipkaart.nl/faq/

alsjeblieft :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt 3 verschillende soorten OV-chipkaarten.

WEGWERP-CHIPKAART
Deze kaart is verstandig om te kopen als je maar 1x met het ov gaat. De kosten van deze kaart zijn per vervoerder verschillend en te koop bij het loket of kaartautomaat van de desbetreffende vervoerder.

ANONIEME KAART
De anonieme kaart is voor mensen die veel reizen met het ov.
Deze kaart kost 7,50 en dan krijg je er 0,00 euro bij kado.

PERSOONLIJKE KAART
De voordelen van een persoonlijke kaart zijn dat je nooit zonder saldo komt te zitten want je kan ervoor kiezen dat als het bedrag op je kaart onder een bepaald bedrag komt dat er automatisch een bepaald bedrag van je bank afgeschreven wordt. Dit bedrag komt natuurlijk weer gelijk op je chipkaart erbij. Verder bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid om gewoon bij de kaartautomaat op te laden.
Ook kan je met een persoonlijke kaart op www.ov-chipkaart.nl zien welke ritten je allemaal gemaakt hebt.
Verder als je deze kaart verloren bent kan je hem blokkeren zodat niet iemand anders ermee verder kan reizen.
De persoonlijke kaart is gratis verkrijgkaar in combinatie met een NS abonnement, en anders kost hij 7,50.
Soms zijn er regionale acties waardoor hij maar 1 euro kost.
Ook bij deze kaart krijg je 0,00 euro kado.

SALDO OPLADEN
Saldo opladen kan bij een NS loket tegen betaling van 50 cent.
Bij de kaartautomaten met het roze ov-chipkaart logo is de transactie gratis exclusief het bedrag wat je natuurlijk op je kaart gaat zetten. Dus 20 euro kost daar 20 euro, en bij het loket betaal je 20,50 euro.
Aangezien we 0,00 op onze nieuwe gekochte kaart kado gekregen hebben, moeten we hem eerst opladen met met een door jouw gekozen bedrag.

IN EN UITCHECKEN
Bij de bus/tram/metro:
Check in: er word gelijk 4 euro van je kaart afgeschreven
Check uit: Stel dat het ritje 2,30 euro kostte dan word dat verrekend met die 4 euro. Je krijgt dan bij het uitchecken 1,70 terug op je kaart.
Bij de trein:
Bij de trein word er 20 euro afgeschreven en dat werkt verder hetzelfde als hierboven beschreven.

Je vraagt ook over het reductietarief:
Het reductie tarief word berekend in de bus/tram/metro als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt en je onder de 12 jaar of 65+bent.
In de trein is het alleen reductie onder de 12jr.
Wil je in de trein verder altijd reductie? Dat kan dan alleen in de daluren en niet in de spitsuren.
Schaf dan aan dal voordeel kaart aan.
Dat kost je per jaar 50 euro, maar heb je er al na enkele ritten uit.