Hoe hard mag een brommer rijden? En waarom mogen auto's wel harder dan 120 maar moeten brommers en zo precies 45 of 25 km/u rijden?

Hoe hard mag een brommer precies rijden want de politie zegt dat hij wel íets harder mag maar hoeveel is dat nou (inc. correctie)?

En waarom mogen auto's wel harder dan 120 maar moeten brommers en zo precies 45 of 25 km/u rijden terwijl ze zich misschien ook gewoon aan de snelheid kunnen houden als je net zoals bij auto's controles met bekeuringen en zo houdt? Ze maken (productie)auto's die wel meer dan 400 km/u kunnen dus wat is er mis mee als een brommer harder kan?

Liefst geen meningen maar feiten.

M.V.G. Mees

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Als een brommer harder kan rijden dan 45 is het voor de wet een motor met alle bijbehorende rijvaardigheids- en verzekeringseisen. Je zou dus ook kunnen zeggen auto's en motoren mogen meer maar moeten ook meer (kosten, vaardigheidseisen) en een brommer of zo'n brommobiel zijn in feite motoren/auto's waaraan ze minder zware eisen stellen maar dan moeten ze wel minder dan 45 rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat om de constructie snelheid. Een brommer is niet gemaakt en getest om 80 te rijden. Daar in tegen een auto wel. Die worden getest met ook de maximale snelheid. En de wet die heeft dit bepaald.