Wat gaat er straks gebeuren? İvm kilometerheffing

Straks in 2012 of 2013 word de kilometerheffing ingevoerd. Hoe zit het met de belasting? Moeten we alsnog betalen? Of wat minder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (4)

Met de kilometerheffing zal het gedrag van de autorijder worden bepaald. Voor elke gereden kilometer moet straks (extra) betaald worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen de kilometers die worden afgelegd op de snelweg of de wegen daaromheen. De verwachting is dat door de prijsprikkel per kilometer het aantal autokilometers afneemt met 15% en dat de files met 50% zullen afnemen. Minder kilometers betekent ook minder kans op verkeersslachtoffers. De afname van het aantal verkeersdoden wordt geprognosticeerd op 7%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wegenbelasting zal verdwijnen. Echter ligt het er dus aan hoeveel kilometer jezelf maakt. Maar ga er maar vanuit dat alle Nederlanders bij elkaar meer belasting gaan betalen, anders zou de overheid deze maatregel niet doorgevoerd hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kilometerheffing is al de lang van de baan en gaat niet worden ingevoerd.
Minister Eurlings (minister van Verkeer en Waterstaat in het vorige kabinet) heeft de plannen toen al naar de prullenbak verwezen en besloten niet tot invoering over te gaan.
Dít kabinet zal deze plannen zéker niet opnieuw oppakken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Minister Schulz van Haegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het wetsvoorstel voor het invoeren van een kilometerheffing officieel ingetrokken.
In het regeerakkoord was al opgenomen dat er deze kabinetsperiode geen kilometerbeprijzing komt.

Toegevoegd na 20 uur:
Zie nu pas dat er wel een erg grove fout in mijn antwoord geslopen is: "De kilometerheffing is al 'de'...? lang van de baan...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de staatskas is leeg en behoeft aanvulling.
het invoeren van nieuwe belastingen is al eeuwen een probaat middel tegen lege overheidskassen.
Mijn voorspelling:
- de kilomterheffing wordt ingevoerd.
- de kosten blijken veel hoger dan gepland, dus de tarieven ook.
- het effect op de files valt tegen (men moet toch naar zijn werk)
- de opbrengsten vallen tegen, dus de wegenbelasting blijf (het is tenslotte om geld te doen) maar gaat anders heten (want zou afgeschaft worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is natuurlijk geen antwoord op de vraag.
De vraagsteller vroeg wat er veranderd als de kilometerheffing wordt ingevoerd vanaf 2012 of 2013.
De kilometerheffing wordt niet ingevoerd en is van de baan dus moet je niet aankomen met een visie van wat jij denkt dat er in de toekomst ooit zou kunnen gebeuren.
Heeft niets te maken met de kilometerheffing zoals vraagsteller bedoelt.
Er veranderd vooralsnog helemaal niets dus.