Moet je op een loopband lopen of stilstaan?

Op luchthaven terminals, metrostations en winkelcentra tref je soms een loopband aan. Is het nou de bedoeling dat je hier op loopt om sneller te gaan, of stil blijft staan om je loopafstand te verkorten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ze zijn op Schiphol gemaakt om de afstand sneller te kunnen overbruggen zonder extra inspanning. Het zijn geen stilstaan banden. Ik loop hele dagen over die dingen en geloof me je wordt knettergek van die gasten die met hele volkstammen die band blokkeren. De afstanden van bijvoorbeeld de Paspoortcontrole naar de Punt van de B pier is enorm. en mensen vergissen zich in de tijd die dit kost. Uiteraard is het voorkomende voordeel dat je ook als je geen haast hebt er op kan gaan staan. en het inspanning scheelt. Maar PLEASEEEEE ga rechts staan!!!!! Dat geld ook voor roltrappen.

Als je haast hebt kan, je lopen en anders blijf je stilstaan. Het is dus persoonlijk

Dat ligt aan jezelf hoeveel drukte je hebt. Ik denk dat het in jouw voorbeeld meer bedoeld is om niet een heel eind je koffers of zware tassen achter je aan te hoeven slepen.

Meestal ga je rechts staan als je geen haast hebt en dus stil wilt blijven staan. Mensen die dan wel haast hebben (en dat zijn er vaak nogal wat) kunnen dan links passeren. Als je dus links stil gaat staan wordt dat vaak niet gewaardeerd.

loopbanden en roltrappen zijn er om de doorstroming te bevorderen. Daarom is het gewenst dat gebruikers doorlopen of op zijn minst rechts houden als ze stilstaan of langzaam lopen.

De loopband heeft 2 voordelen: 1) Je hoeft minder lang te zeulen met zware spullen; 2) Je komt sneller van A naar B en kunt daardoor afstanden sneller overbruggen. Het is afhankelijk van de plaatsing van de loopband wat daarin doorslaand is. In een winkelcentrum zullen meer mensen stilstaan, terwijl op de luchthaven meer mensen zullen lopen op de band. Mooi compromis, ook op roltrappen, is nog altijd het rechts-staan-links-lopenprincipe. Maar dat principe is niet overal even consequent doorgevoerd. Zie ook: http://www.rechtsopderoltrap.nl/

Je kan er op lopen als je haast hebt/geen zin hebt om stil te staan, en anders sta je stil. Als je het "verkeer" ophoudt ga je gewoon aan de rechterkant stil staan.

Ligt een beetje aan hoeveel haast je hebt en hoe druk het is op de loopband. Het idee is dat je in elk geval niet HOEFT te lopen om op je eindbestemming te komen, en je zware koffers even naast je kunt laten staan terwijl je wacht tot je aan het einde bent. Maar als je erg veel haast hebt, kun je hem natuurlijk prima gebruiken om je normale pas flink te versnellen. Alleen als het heel erg druk is, is het wel zo beleefd je tempo aan te passen aan alle andere ' gebruikers' van de loopband, en dus vermoedelijk ook stil te blijven staan. Dat is geen officiele regel ofzo, maar gewoon een stukje beleefheid en rekening houden met je omgeving, Eigenlijk net zoals op een roltrap. Daar kun je ook links en rechts iedereen aan de kant duwen, maar in het tempo van je voorgangers meegaan is wel zo netjes. En dat is voor iedereen prettiger. Je praat nu ook weer niet over ki-lo-me-ters.

Loopbanden zijn puur ontworpen om het lopen over lange afstanden wat gemakkelijker te maken. Zeker met bagage. Wat opvalt op bijv. Schiphol is dat iedereen midden op de loopband stil gaat staan. Dat is dus niet de bedoeling. Als je niet wilt lopen hou je rechts, en laat je anderen passeren.

Ik loop altijd door op de loopband, dit om het loopritme niet teverstoren en je schiet nog eens lekker op ook nog. Wel hinderlijk is het dat er vaak mensen midden op de band blijven stilstaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100