Een ambulance (en ook politie, brandweer, huisartsenpost) hebben alleen de status voorrangsvoertuig als deze èn de optische (zwaailicht) èn de geluidsignalen (sirene) in werking hebben.

Alleen met het zwaailicht hebben ze niet de bescherming dat zij als voorrangvoertuig zich verplaatsen.

Echter op overzichtelijke stukken zal de chauffeur het getoeter uitzetten, omdat dit zeer hinderlijk is als je een best stuk moet rijden.

Dit is voor de verantwoordelijkheid van de chauffeur, want krijgt hij dan een aanrijding, heeft deze een probleem, omdat hij zoals ik al aangaf, alleen met een zwaailamp aan niet de rechten heeft van een voorrangsvoertuig.
De een neemt het risico wel om het uit te zetten, de ander rijdt continue met de sirene aan.

Bij sommige brandweerkorpsen is hierover een duidelijk afspraak gemaakt, ga je met een prioriteit 1 melding (dus een melding waarbij gebruik gemaakt mag worden van sirene en zwaailamp), dan zijn ze verplicht de hele rit met sirene en zwaailamp te rijden.

Ook al is het midden in de nacht en doodstil op de weg. Puur om te voorkomen dat als ze een aanrijding krijgen ze zich altijd kunnen beroepen op het feit dat ze zich verplaatsen als voorrangsvoertuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn ervaring is, dat hij de sirene aan doet, zodra hij kruispunten passeerd. Ook als er veel auto's op de weg zijn. Kan hij vrij doorrijden heeft hij alleen zijn zwaailichten aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ambulance-personeel krijgt bij een spoedgeval zelf de keus of ze met of zonder audio of optische signalen gaat rijden. In praktijk kiezen ze er meestal voor om zo min mogelijk het sirene aan te zetten omdat dit in de auto ook nog erg hard klinkt en voor een evt. zieke niet erg prettig. De zwaailichten staan vrijwel altijd aan omdat ook verzekeringstechnisch geen risico's genomen willen worden.