hoe worden giraffes vervoerd?

Ik heb gehoord dat giraffes niet kunnen liggen omdat ze dan dood gaan. Mijn vraag is daarom; Hoe worden ze vervoerd? Met een hoogte van ongeveer vijf meter is rechtop staand niet voor alle viaducten een aanbeveling dunkt me.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.8K

Antwoorden (3)

Giraffen zijnfragiele dieren. Vooral door hun lange poten en nek (tot 5.5 m hoog) én doordat deze dieren niet helemaal kunnen liggen is het een hele uitdaging om een giraf te vervoeren.
Bovendien worden deze zoogdieren bij de minste afwijking van routine onrustig en gestrest. Daarom is een doelbewuste methode en een speciaal ontworpen uitschuifbare container nodig om deze dieren in de best mogelijke omstandigheden te transporteren.
De container moet uiteraard op de openbare weg kunnen rijden, waarbij je rekening moet houden met de wettelijke normen en maximum hoogtes (bruggen,...). Anderzijds is de container uitschuifbaar van 3.5 m tot 6m om de dieren extra ruimte te geven bij het lossen en laden en tijdens rustpauzes onderweg.

Het is ook weleens mis gegaan,giraf Amali hield een rare kronkel over aan haar nek doordat er iets mis ging tijdens het transport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie uitleg gevonden: Een giraffe die naar een andere dierentuin gaat, staat vanaf vier weken voor het transport regelmatig apart op stal om te wennen aan het alleen zijn. Als het dier van tevoren al erg onrustig is, krijgt het een kleine dosis kalmeringsmiddel om een teveel aan stress zoveel mogelijk te vermijden. Als de andere giraffen in het buitenverblijf staan, wordt de transportkist voor de deur van de giraffenstal gezet. De giraffe of soms moeder en kind giraffe kunnen dan nog maar één kant op: de transportkist in. Vanachter een verrijdbaar hek duwen de verzorgers de giraffe de hoge kist in. Twee man houden een groot zeil voor de kop van het dier zodat hij zijn vertrouwde stal niet meer kan zien. Op de bodem van de kist ligt wat stro met mest, zodat het vertrouwd ruikt. Zodra de giraffe in de kist zit, wordt er een dekzeil over heen getrokken. Dat is zo gemaakt dat het licht van autolampen er niet door kan schijnen. Zo blijft de giraffe onderweg lekker rustig. Terwijl de andere giraffen toekijken, wordt de kist met een grote hijskraan op een dieplader gezet. Als de kist goed vastgezet en verankerd is, kan de reis beginnen. Er is daarbij aan tal van dingen gedacht. Papieren om de grens over te komen zijn lang van tevoren in orde gemaakt om urenlang oponthoud te voorkomen. Er gaat een narcosemiddel mee voor eventuele noodsituaties onderweg, want een auto-ongeluk kan altijd gebeuren. Er gaan minstens twee chauffeurs mee die ervaring hebben in het rijden met zulke bijzondere passagiers. Er wordt alleen af en toe gestopt om de giraffe wat natte bladeren te laten eten. Een dieplader met een vier meter hoge kist kan niet onder elke brug of viaduct door. Op speciaal daarvoor gemaakte kaarten moet een route uitgestippeld worden. Het komt soms voor dat het in hoogte verstelbare dak van de kist even verlaagd moet worden om een knelpunt te passeren. De rit wordt zo gepland dat het dier niet midden in de nacht maar op een geschikt tijdstip op de plaats van bestemming is. Natuurlijk is het altijd weer een opluchting, als Rieks belt met de mededeling dat de dieren gezond en wel op de plaats van bestemming zijn aangekomen.
12 jaar geleden
Gewoon rechtopstaand in een speciale aanhanger. Dat was enige weken geleden te zien in het programma Krugerpark met Angelique Krüger op TV Gelderland.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb er een filmpje van gevonden, zie bron.